aanrader

shannah bielen 06 februari 2024
Dit waargebeurde verhaal van Henry Oster is neergepend door Dexter Ford en vertelt het verhaal van een Joodse jongen genaamd Heinz Henry Oster die als twaalfjarige in Auschwitz terechtkwam.

“Zodra ik wakker was, was er geen ‘ik’ meer. Dan herinnerde ik me de werkelijkheid. Dat ik een Jood was. Een virus. Een gevangene. Een radertje in deze moordmachine. Zodra ik wakker was, was er geen plek meer waar ik me kon verschuilen.”

Je krijgt in het begin van het verhaal een hele korte schets van de economische impact van WO I op Duitsland en hoe het komt dat iemand als Adolf Hitler aan de macht kon komen waardoor je een idee krijgt van de tijdsgeest en hoe vooral het Duitse volk hunkerde naar een sterke leider. Een kort stukje belangrijke geschiedenis waar je door moet, want er staat een zeer mooi en aangrijpend verhaal op je te wachten.
Je maakt kennis met de vijfjarige Heinz in 1933 toen hij nog zorgeloos door de straten in Keulen liep. Het leven zoals hij kende veranderde voor hem, zijn ouders, vrienden en bekenden in eerste instantie geleidelijk door opgelegde anti-Joodse maatregelen. Wanneer die maatregelen wet worden, verliest zijn vader zijn bedrijf en verliezen ze hun woning. In 1941 worden Henry en zijn gezin opgepakt en gedeporteerd naar een getto in Polen. Wat volgt is nog verschrikkelijker.

Dexter Ford schrijft het verhaal van Henry op in de ik-vorm, waardoor je heel dicht bij Henry zit. Het hanteren van de ik-vorm en een meeslepende schrijfstijl zorgen ervoor dat je vergeet dat een andere persoon dan Henry dit verhaal neergepend heeft.
Het boek bevat ook foto’s van ondere andere Henry waardoor dit echt wel binnenkomt en je nog een vollediger beeld krijgt van de verschrikkelijke gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog.

Een aanrader voor wie graag boeken rond de Tweede Wereldoorlog leest. Een mooi en aangrijpend verhaal over de WOII, holocaust, concentratiekampen, maar zeker ook wat voor een impact dit had op het latere leven van Henry.

Meer recensies van shannah bielen