verslavende puzzels

shannah bielen 06 februari 2024
Een boek met mysteriepuzzels, daar kan ik geen nee tegen zeggen. Murdle bevat 71 spannende raadsels waarin er per puzzel een moord is gepleegd. Het is aan jou om samen met detective Logico in elke puzzel te achterhalen wie de moord heeft gepleegd met welk wapen en waar de moord heeft plaatsgevonden; wie, wat en waar. Zo eenvoudig is het.

In het begin van het boek krijg je praktische info aan de hand van een volledig uitgewerkt raadsel. Daarna zijn de raadsels opgedeeld op basis van vier moeilijkheidsgraad. Waar ik vlotjes door de eerste achttien eenvoudige raadsels ging, had ik het toch al iets moeilijker bij de raadsels alleen voor ingewijden. Laat staan de raadsels voor de doorgewinterde speurneuzen en de aartsmoeilijke raadsels. Dat was soms echt tanden bijten.

Gelukkig kan je achteraan, wanneer je denkt helemaal vast te zitten, per raadsel een extra tip vinden. Ik moet toegeven dat ik hier wel gebruik van heb gemaakt. En mocht het echt niet gaan, dan is ook een overzicht met oplossingen voorzien.

Ik vond de puzzels heel goed in elkaar zitten, met voldoende aanwijzingen en variatie. Je kan het boek mooi openleggen om te schrijven, zonder de rug van de kaft te beschadigen. Er is ook genoeg ruimte voorzien om je oplossing op te schrijven. Ik gebruikte een potlood en dat was helemaal niet slecht want ik zat soms op het verkeerde pad.

Murdle is echt verslavend en heel leuk. Het is een mix tussen Cluedo en Mastermind, beide spelletjes die ik ook erg leuk vind om te spelen. Dit boek is een ideale manier om in je eentje puzzels op te lossen en je hersenen nog eens te laten kraken. Door gebruik te maken van een deductierooster kan je elk raadsel oplossen, al dan niet met een extra tip.

Een ideaal boek om cadeau te geven aan iemand die houdt van raadsels oplossen. Je zal hier zeker mee scoren! Of gewoon lekker voor jezelf.

Meer recensies van shannah bielen