prachtig

shannah bielen 06 februari 2024
Na haar debuut ‘De hemel is altijd paars’ brengt Sholeh een boek met alweer een fascinerende titel: ‘Ik ken een berg die op me wacht’. Net als het eerste boek wekt de titel meteen mijn interesse. Bovendien was ik benieuwd of de schrijfster me opnieuw kon betoveren met haar aangename en poëtische stijl.

Ik ken een berg die op me wacht laat je kennismaken met de rivier Aras, die onder andere door Iran stroomt. Langs zijn oevers leeft een nomadenvolk. Aras krijgt van Sholeh een stem. De rivier observeert de nomaden die langs zijn oevers leven en geeft je op deze manier een kijkje op hun levens, hun tradities, hun levenslessen en hun bijzondere liefde voor de natuur. Aras raakt in de ban van de jonge Saray. Hij zag haar opgroeien en nu staat ze op het punt te trouwen met Aydin, de zoon van een andere nomadenfamilie. Vooral Saray twijfelt of ze haar leven als nomade kan volhouden. Het klimaat verandert sterk en snel. Door de jaren heen is het droger en warmer geworden. De nomaden moeten steeds verder weg trekken en dat zorgt voor onzekerheid.

Een tweede verhaallijn gaat over Alma uit Amsterdam. Zij woont in een woonboot op de Amstel, een kalme rivier. Op een dag besluit ze haar hectische leven achter zich te laten en in haar eentje naar Iran te reizen.

In een prachtige taal, vol beelden en emoties trekt de schrijfster je mee in een verhaal waarin de natuur een hoofdrol speelt. Ze houdt je een spiegel voor en laat je stilstaan.
Het verhaal schetst het contrast tussen de Aras, een wilde bulderende rivier, met de Amstel, een rustige rivier en hun omgeving. Een verhaal dat je laat zien hoe de nomaden afhankelijk zijn van de natuur en een eerder rustig en eenvoudig leven leiden, terwijl de inwoners van Amsterdam nauwelijks oog hebben voor de natuur en een druk leven hebben. Naarmate het verhaal vordert had ik het gevoel dat het nomadenleven erg geïdealiseerd werd om zo het contrast met het jachtige Westerse consumptieleven nog groter te maken. Maar ik ben vooral opnieuw volledig ingepakt door de stem van Sholeh, zij is een echte verhalenverteller en heeft een heel mooi gevoel om met taal om te gaan.

Meer recensies van shannah bielen