magische deuren om te ontsnappen naar een beter bestaan

shannah bielen 25 augustus 2020
Twee jonge mensen ontmoeten elkaar in een stad aan de vooravond van een burgeroorlog. De moderne Nadia wordt verliefd op de aardige en bescheiden Saïd, terwijl de situatie in het land steeds explosiever wordt. Dan horen ze over deuren die je, tegen betaling, naar een veiligere plaats in het Westen leiden. Als Saeed en Nadia geen andere mogelijkheid meer zien, besluiten ze over de drempel te stappen, richting een onbekende wereld. Exit west is een liefdesverhaal in tijden van migratie. Mohsin Hamid vat in deze intieme roman de dagelijkse realiteit samen van het tegemoet treden van een onzekere toekomst en het achterlaten van hetgeen je liefhebt
Nadia en Said ontmoeten elkaar net wanneer in hun land het begin van een burgeroorlog woedt. Nadia een moderne jonge vrouw, woont alleen, haar familie wil geen contact meer met haar omdat ze niet leeft volgens hun regels. Said, opgevoed in een liefdevol gezin, woont nog thuis. In de niet-genoemde stad strijken ondertussen vele vluchtelingen neer en er ontstaan rebelse groeperingen die de stad in handen willen nemen.
De overheid legt alle communicatiemogelijkheden lam waardoor Nadia en Said een andere manier moeten vinden om met elkaar in contact te komen. Ze maken plannen om het land uit te vluchten. De schrijver introduceert magische deuren, die hen naar een andere plek brengen, waar ze samen opnieuw kunnen beginnen.
“Er gingen geruchten dat deuren je naar elders konden transporteren, vaak naar plaatsen ver weg ver verwijderd van dit land dat was veranderd in een dodelijke val.”

Door het gebruik van de ‘magische deuren’ ligt de focus van het verhaal niet op de reis die Nadia en Said ondernemen, maar op de ontmoetingen met anderen en hun onderlinge relatie. Een roman over oorlog, vluchtelingen, culturele identiteit, dood, liefde, vriendschap, vreemdelingenhaat. De eerste helft van het verhaal vond ik goed, maar daarna viel het voor mij wat stil en kreeg ik minder vat op de personages.

Meer recensies van shannah bielen