Geen weg terug

Dalvino groeit in Suriname in armoede op bij zijn gewelddadige vader. Het enige lichtpuntje is zijn oudere broer Rico die hem beschermt en voor hem zorgt. Na hun verhuizing naar Nederland verandert het leven van de rustige en intelligente Dalvino volledig.

Hij ontmoet de liefde van zijn leven, maar komt noodgedwongen ook terecht in het criminele circuit. Verblind door geld en macht realiseert Dalvino zich te laat dat hij zichzelf is kwijtgeraakt. Maar dan zit hij al te diep in de criminele organisatie om daar nog ongeschonden uit te kunnen stappen.

“Ik genoot van het geld maar het idee dat ik dit voor altijd moest blijven doen drukte op mijn gemoedsrust.” Lyona Rose

Angryboys van Lyona Rose is een spannende ya/na thriller en tevens haar fictie debuut.

Lyona Rose schreef eerder al een aantal non-fictie boeken, waaronder het aangrijpende Losse handjes. De schrijfstijl van deze auteur in haar eerdere werk sprak mij enorm aan, waardoor ik erg benieuwd was naar dit fictieve verhaal. Met de spannende proloog maakt Lyona Rose je gelijk nieuwsgierig naar de weg die Dalvino heeft bewandeld om op het punt dat daar wordt beschreven terecht te komen.

Na die veelbelovende start neemt de auteur je mee naar het zware leven dat de jonge Dalvino en zijn broer hadden voordat ze naar Nederland kwamen. Dit deel, dat zich afspeelt in Suriname, is wat minder dynamisch dan de rest van het verhaal. Ondanks dat ik die dynamiek daar miste, begrijp ik dat dit stuk nodig is als aanloop naar de rest van het verhaal. Dat wint ook direct aan intensiteit zodra alles waar het boek in de essentie om draait van start gaat. Vanaf dat moment wordt je echt helemaal meegenomen.

Alhoewel Angryboys fictief is, kan je je best voorstellen dat jongeren op deze manier tussen de wal en het schip belanden. Dat ze ongewild ergens in mee worden gezogen en verblind raken door geld en macht. Dat ze daardoor de negatieve kanten uit het oog verliezen, tot er geen weg terug meer is. Lyona Rose zet je hiermee, bewust of onbewust, toch aan het denken en zorgt daarmee dat het verhaal bij je binnenkomt.

⭐️⭐️⭐️⭐️

Instagram: sheila_hjv_inbooks