Vriend of vijand?

Hannah’s leven in het concentratiekamp is, net als voor haar kampgenoten, een ware hel. Als ze onverwachte steun vindt bij de jonge Duitse kampbewaarder Rolf, weet ze niet zeker of ze hem kan vertrouwen.

Maar al snel blijkt dat Rolf anders is als de andere bewaarders. En terwijl Hannah stuit op sadistische medische experimenten, ontstaat er een steeds sterkere band tussen de twee.

Als Hannah bewijs over de experimenten probeert te verzamelen, en zij en haar vriendin Geertje worden verraden, wordt de onverwachte band danig op de proef gesteld.

“Ik had medelijden met haar, maar wist niet wat ik moest zeggen. Wat een verrotte wereld was dit!” Marieke Rooijmans

Verboden Alliantie van Marieke Rooijmans is een schokkende novelle over de Joodse Hannah en de Duitse Rolf, die elkaar ontmoeten in een concentratiekamp.

Soms zijn er verhalen die zo hard op je gevoel inbeuken dat je niet weet hoe je met je recensie moet beginnen. Verhalen die zoveel onrechtvaardigheid laten zien, dat je hoofd gewoon op slot gaat en in afschuw cirkeltjes blijft draaien over de verschrikkelijke informatie die je net hebt gelezen. Als puur fictie zijn de sadistische taferelen al niet te verteren, maar het feit dat de auteur ware gebeurtenissen uit een drietal concentratiekampen als leidraad heeft gebruikt, maken het een duistere put vol pijn, verdriet en afkeer.

Dat Marieke Rooijmans dit fictieve, aan ware situaties gerelateerde, verhaal, op deze manier op papier heeft gezet verdient wat mij betreft alleen maar complimenten. Alhoewel ze gruwelijke details niet schuwt, heeft ze wel een verhaal geschreven dat je van begin tot eind aan de bladzijden kluistert. Haar personages zijn levensecht en terwijl je van sommige gaat houden, ga je er ook een aantal hartgrondig verafschuwen. Maar in alle pijn en duisternis, laat de auteur door middel van kleine gebaren toch een minuscuul vonkje licht branden en een vleugje hoop bestaan.

Verboden alliantie sloeg ik dicht in stilte om te kunnen verwerken wat ik net gelezen had, en bracht tranen in mijn ogen omdat het zo aangrijpend is verteld.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Instagram: sheila_hjv_inbooks