Intrigerende jongerenthriller

sheila_hjv_inbooks 19 november 2019
Wat als de plek waar je naartoe gaat, gevaarlijker voor je is dan de plek waar je vandaan komt?

Lester wordt door zijn moeder naar de jeugdinstelling Dr. Predikman gestuurd, omdat ze zijn opvoeding niet langer aankan. Hij is te onhandelbaar geworden. Bij de jeugdinstelling staat, eigen verantwoordelijkheid en zelf beslissen voorop. Lester vraagt zich echt af of dat wel klopt. Waarom zijn er anders zoveel regels en staat er een hek om het terrein?

Iedere nieuweling krijgt een ouderejaars als begeleider toegewezen en voor Lester is dat Apollo. Lester ziet onmiddellijk dat hij uit moet kijken voor Apollo. Hij heeft iets kwaadaardigs over zich. Dan wordt Lester ook nog, van verschillende kanten, gewaarschuwd voor Apollo, maar niemand wil precies zeggen waarom. Lester begint het hele zaakje steeds minder te vertrouwen.

“Die uitleg gaf me een duidelijk beeld, en dat bezorgde me een vieze smaak in mijn mond, maar ik slikte en zei: ‘Zo erg kan het toch niet zijn?’ ‘O, nee? Vraag maar aan Jazeed.’ Ik keek Jazeed vragend aan. Die zei niets, maar hij knikte en bewoog snel met zijn hand langs zijn gezicht, alsof hij een dreigende tijgermug wilde afweren. De blik in zijn ogen werd iets donkerder.” Rom Molemaker

Lester neemt zich voor om onzichtbaar te zijn voor Apollo, maar dat lijkt niet te lukken. Wat is er toch aan de hand bij deze jeugdinstelling?

Apollo’s ondergang van Rom Molemaker is een fascinerende jongerenthriller.

De setting die is gekozen voor deze thriller, vergroot de beklemmende sfeer. Je krijgt het gevoel dat Lester nergens heen kan. Hij is daar tenslotte door zijn moeder naartoe gebracht, en hij wordt binnengehouden door een groot hekwerk.

Behalve over Lester, wordt er niet veel over de personages vrijgegeven. Zij blijven allemaal wat op de vlakte wat, in dit verhaal, van toegevoegde waarde is. Doordat je niet veel van ze weet en niemand echt kent, moet je meer gissen naar antwoorden.

De informatie wordt door Rom Molemaker maar mondjesmaat vrijgegeven. Je hebt wat vermoedens over wat er nu speelt bij de jeugdinstelling, maar eigenlijk is niets echt zeker. Pas bij de ontknoping weet je wat er allemaal speelt en heeft gespeeld.

De opbouw en de vertelwijze van Apollo’s ondergang heb ik als erg prettig ervaren. Het verhaal is lekker spannend en het plot is best verrassend. Kortom, een plezierig boek om je door mee te laten voeren. Het krijgt 4 sterren van mij.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks