Asverze wil haar vrijheid

sheila_hjv_inbooks 18 november 2019
Is Asverze een onvrouw? Dat zou wel eens heel gevaarlijk kunnen zijn.

Asverze is leergierig, nieuwsgierig, ze heeft een eigen mening en ze houdt van haar vrijheid. Allemaal dingen die, in de leefgemeenschap van Asverze, niet zijn voorbehouden aan vrouwen. In haar wereld zijn vrouwen onderdanig en dienen ze de man. Asverze kan bijna niet leven met die wetenschap.

Als blijkt dat ze is uitgehuwelijkt aan een man waar ze niets voor voelt, alleen omdat haar ouders daar beter van worden, heeft ze daar behoorlijk wat moeite mee. Toch wordt er geen gehoor gegeven aan haar verzet, en moet ze zich proberen neer te leggen bij deze verloving. Zeker wanneer er machtige mannen over haar lot beschikken, en ze bijna als onvrouw wordt betiteld.

“Asverze stak haar handen uit, die trilden van angst en zenuwen. ‘Palmen naar boven!’ Asverze deed wat haar werd gevraagd. Daarop toverde haar moeder een dun rietje tevoorschijn waarmee ze als een bezetene op Asverzes handpalmen begon te slaan. ‘Ik ben het zat met jou! Zat, zat, zat!’ brieste ze terwijl ze erop los sloeg.” Erik le Romancier

Hoe kan Asverze zichzelf trouw blijven, terwijl ze gevaar loopt, vanaf alle kanten wordt gemanipuleerd en ze zelfs thuis geen steun kan vinden.

Asverze van Erik le Romancier is intrigerend en best expliciet. Je krijgt te maken met massahysterie, onderdanige vrouwen, dominante mannen en een enorme berg aan leugens. Het verhaal staat boordevol extremen.

De wereld waarin Asverze op moet groeien is zowel bekrompen en vrouwonvriendelijk als rauw en mateloos. Dit maakt dat de manier waarop men met elkaar omgaat, redelijk hard en weinig liefdevol is. Het kost dan ook even tijd voordat je het personage van Asverze omarmt. Maar hoe meer je over haar wereld leert, hoe beter je haar begrijpt.

Sommige zaken worden soms net iets te vaak benadrukt. Zoals de drang van Asverze naar vrijheid, en het feit dat ze een aantal mensen behoorlijk dom vindt. Hierdoor verloor de boodschap bijna iets aan kracht. Ik zeg met nadruk bijna, omdat dat zeker wordt goedgemaakt door het verhaal en door een aantal geheimzinnige uitspraken die moeten worden ontrafeld.

Dit eerste deel van de Hypernachtserie bevat veel informatie over de achtergrond van Asverze en de gemeenschap waarin ze opgroeit. Dat is zeker interessant om te lezen, maar ik ben ook erg benieuwd naar de toekomst. Hopelijk kunnen we daar snel meer over lezen in het vervolg. Ik geef Asverze een verdiende 3.5 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks