Wat hebben de slachtoffers gemeen?

sheila_hjv_inbooks 10 december 2019
Wat bedoelt de moordenaar met die vreemde aanwijzingen.

Daniël wacht vol spanning op de uitkomst van zijn sollicitatie. De rechercheur hoopt de nieuwe teamleider te worden. Wanneer hij als eerste bij een plaatst delict wordt geroepen, denkt hij de promotie in zijn zak te hebben. Maar niets is minder waar. Irene, een rechercheur van buitenaf, wordt aangesteld als de nieuwe teamleider. Irene krijgt daardoor ook de leiding over het moordonderzoek.

De lugubere vondst van het dode lichaam van een 14-jarig meisjes, gaat gepaard met een aantal cryptische aanwijzingen van de moordenaar. Wanneer ze deze niet snel genoeg kunnen ontcijferen, valt er een tweede slachtoffer. Daniël en Irene verschillen van inzicht over een mogelijke dader, wat zowel hun samenwerking als het onderzoek bemoeilijkt.

“Daniël wist dat hij zich op glad ijs bevond, maar dat kon hem niet meer tegenhouden. Na alles wat hij gisteren op het spel had gezet, was een standje het laatste waar hij op zat te wachten.” Sander Blom

Daniël denkt dat zijn nieuwe teamleider in de verkeerde richting zoekt. Hij besluit om, tegen de instructies in, zijn eigen vermoedens te onderzoeken. Hiermee brengt hij meer dan alleen zijn baan in gevaar.

Bezeten van Sander Blom is een politiethriller over een gedreven rechercheur, die er veel voor over heeft om de moordzaak op te lossen.

Zowel Daniël als Irene zijn redelijk eigenzinnig. Als lezer kan je je voorstellen dat Daniël zich gepasseerd voelt, en dat Irene zich wil bewijzen. Alhoewel de verstandhouding in het begin niet al te moeizaam lijkt, is hun ongemak wel voelbaar. Naarmate de spanning in het onderzoek toeneemt, neemt de spanning in hun werkrelatie ook toe.

Sander Blom weet, met zowel de stress die ontstaat wanneer de moordenaar ongrijpbaar blijft, en met de explosieve sfeer tussen de beide rechercheurs, een behoorlijke spanningsboog te creëren. Ondanks, de rivaliteit die hij laat ontstaan tussen Daniël en Irene, zorgt hij ervoor dat beide personages niet de sympathie van de lezer verliezen.

Het helpt dat het privéleven van Daniël ook een rol krijgt. Zijn stapjes op het datingpad en zijn relatie met zijn zus, die kampt met de gevolgen van de aardbevingen in Groningen, geven het geheel een wat persoonlijker karakter.

Gedurende het verhaal komt ook de moordenaar aan het woord, maar blijft het mysterie rondom deze moordenaar wel behouden. Er worden kleine toespelingen gedaan, maar het wie en waarom blijven lange tijd een raadsel.

Bezeten van Sander Blom is een thriller met een fascinerende moordzaak, die moet worden opgelost door een al even fascinerend team. Ik geef Bezeten 4 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks