Hartverscheurend mooi

sheila_hjv_inbooks 12 november 2019
Verdriet, gemis, acceptatie en de kracht van vriendschap.

De ouders van Morgan en Eric hebben vriendschap gesloten, op de dag dat beide jongens geboren werden. Ze zijn namelijk op dezelfde dag, dezelfde tijd, in hetzelfde jaar en hetzelfde ziekenhuis geboren. Ook Eric en Morgan zijn beste vrienden. Met zijn allen vieren ze elk jaar de verjaardag van beide jongens, maar sinds de moeder van Morgan er niet meer bij is, is het anders.

Daarnaast worstelt Morgan met zijn identiteit. Hij weet vanbinnen dat hij geen jongen is. Hij heeft altijd het gevoel gehad dat hij een meisje is. Morgan loopt vast vanaf het moment dat hij dat gevoel steeds verder probeert weg te drukken. Langzaamaan gaat het helemaal de verkeerde kant op.

“Ze heeft de echte ‘mij’ nooit gekend en ze is voor altijd weg. Toen ze stierf zag ze me als haar zoon, en tenzij de hemel echt bestaat zal ik op dat laatste, verschrikkelijke, oneindige moment altijd haar zoon blijven. Ik blijf op mijn hurken in de gang zitten, zweet en tranen stromen langs mijn slapen en druppen van mijn kin.” Meredith Russo

Alhoewel in het leven van Eric alles mee lijkt te zitten, heeft hij zo zijn eigen worsteling. Hij leeft met een dominante vader en hij volgt een pad dat hij eigenlijk niet wil volgen.

Ondanks hun band, lijken de vrienden uit elkaar te groeien. Kunnen ze voorkomen dat ze steeds meer uit elkaars leven verdwijnen? Zullen ze ooit helemaal zichzelf durven zijn?

Birthday van Meredith Russo is een hartverscheurend mooi boek, over het vinden van de kracht en de moed om jezelf te kunnen zijn.

Eric en Morgan worstelen allebei op hun eigen manier met het vinden van hun identiteit. Ze proberen beiden de moed te vinden om uit te spreken wat ze willen, en wie ze echt willen zijn. Meredith Russo zet, met een bedrieglijke eenvoud, hun worsteling op papier.

Waarschijnlijk kan iedereen zich wel voorstellen, hoe het is om je onzeker te voelen over iets aan jezelf. Maar op dit niveau is dat een heel ander verhaal. Meredith Russo, die zelf transgender is, laat je via Morgan ervaren hoe het moet zijn, als je het gevoel hebt dat niets aan jouw lichaam klopt en het niet aansluit bij wie je vanbinnen bent. Dat je een strijd met jezelf moet leveren en je moet leven met de angst, gegrond of ongegrond, voor de reacties van jouw omgeving.

Ze legt op indringende wijze het gevoelsleven van de twee vrienden bloot. En neemt je, gedurende een aantal jaar, mee in het leven van Eric en Morgan. Alhoewel hun gevoelens op het oog niets met elkaar te maken lijken te hebben, smelten ze, op zeer bijzondere wijze, toch samen.

Birthday is een boek dat, naast de transgenderproblematiek, nog heel wat andere thema’s aansnijdt. Alhoewel dat misschien allemaal wat zwaar klinkt, is het een verhaal dat je achterlaat met een positief gevoel. Ik geef dit mooie boek met een boodschap, 4.5 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks