Avontuur, magie en vriendschap

sheila_hjv_inbooks 30 september 2020
Als Lucy door haar moeder uit bed wordt gehaald met de mededeling dat ze moeten vluchten omdat ze in levensgevaar zijn, heeft ze geen idee wat er aan de hand is. Het enige dat ze weet is wat haar moeder haar heeft verteld. Ze moet het oude boek dat haar moeder haar gaf meenemen naar de grot, ze moet het daar openen en ze moet het pad volgen.

“In het donker legde Lucy het boek voorzichtig op haar schoot. Ze voelde het oude, gerimpelde leer en sloeg het open. Het kraakte alsof het in geen jaren was geopend. Onmiddellijk baadde de grot onder de brug in het licht.” Dorothée de Rooy

Voor ze door heeft wat er gebeurt, stapt ze in de parallelle wereld die het Rijk heet. Wanneer ze de vrienden Alfred, Sam en Milstone ontmoet, hoopt ze dat zij haar kunnen helpen om terug bij haar moeder te komen. Maar Lucy kan helaas niet terug. Zij is namelijk de enige die het Rijk kan redden van de kwaadaardige Schaduwheer Jaldabaz.

Lukt het Lucy om, samen met haar nieuwe vrienden, de zes Onnavolgbare Opdrachten te voltooien en kan ze zo het Rijk redden?

De Orde van de Gouden Leeuw van Dorothée de Rooy is een avontuurlijk jeugdboek, waar niet alleen de jongere lezer van zal genieten.

Lucy belandt in een nog onbekende wereld die je als lezer samen met haar mag ontdekken. Aan het begin en het einde van het boek zit een kaart met daarop de indeling van het Rijk en de Gewesten die zich daar bevinden. Door de hele vormgeving van het boek, zoals bijvoorbeeld de mooie cover, de tekeningen en de verklarende lijsten, kan je je helemaal onderdompelen in de parallelle wereld waar Lucy zich bevindt.

Dorothée de Rooy heeft een prettige schrijfstijl die goed te volgen is voor de wat jongere lezer, maar daarbij nog steeds leuk blijft voor de minder jonge lezers. Alle nieuwe woorden zijn wel even wennen, maar ze worden gaandeweg het verhaal uitgelegd en kunnen achterin het boek worden teruggezocht.

De Orde van de Gouden Leeuw begint gelijk spannend en is echt gericht op het avontuur en de queeste. Dat betekent wel dat de personages niet echt worden uitgediept en eerlijk gezegd vind ik dat bij boeken binnen dit genre geen probleem. Juist de zoektocht en het avontuur maken dit soort verhalen aantrekkelijk.

De wereld in De Orde van de Gouden Leeuw bestaat uit een leuke mix van nieuwe en herkenbare elementen, waardoor je je er snel thuis in zult voelen. Dit eerste deel van de De Orde van de Gouden Leeuw serie krijgt 4 sterren van mij.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks