Spannend hightech sprookje

sheila_hjv_inbooks 22 september 2019
Wij zijn er om jullie dromen uit te laten komen, maar wij mogen zelf geen dromen hebben.

Het Koninkrijk is het meest geavanceerde attractiepark dat er bestaat. In het door Jess Rothenberg gecreëerde pretpark komen dromen uit. Bezoekers kunnen genieten van uitzonderlijke hightech wezens, en uitgestorven dieren komen hier weer tot leven. Een bezoekje aan het Koninkrijk zal al jouw fantasieën overtreffen.

Ana is een fantasist, een van de zeven hybride prinsessen die in het Koninkrijk wonen. Alle zeven prinsessen hebben een perfect uiterlijk en zijn gemaakt om te dienen. Zij zijn er om de dromen van de bezoekers van het Koninkrijk uit te laten komen. En ze zijn misschien wel de populairste wezens van het park.

“We zijn mooi. We zijn lief. We zijn er in alle kleuren, ter ere van de internationale eenheid en diversiteit van de wereld waarin we leven. We doen niets liever dan zingen, glimlachen en er voor anderen zijn. We verheffen nooit onze stem. We willen het anderen altijd naar de zin maken. We zeggen nooit nee, behalve als jij dat wilt. Jouw geluk is ons geluk. Jouw wens is ons bevel.” Jess Rothenberg

Ana is tevreden met haar bestaan. Tot ze Owen ontmoet. Ineens voelt ze dingen die een hybride prinses niet zou kunnen voelen. Plotseling gebeurt er van alles met Ana dat helemaal niet in haar programmering past. Dan wordt Ana ook nog beschuldigd van de moord op Owen. Ana wordt daardoor het middelpunt van een onthullende rechtszaak.

Het Koninkrijk is door Jess Rothenberg op bijzondere wijze opgebouwd. De wisselingen tussen de gebeurtenissen van voor de rechtszaak, en de rechtszaak zelf, maken de lezer nieuwsgierig. Het geeft je het gevoel dat je inzage krijgt in het proces en in het leven van, de van moord beschuldigde, Ana. Je voelt je echt een toeschouwer van de rechtszaak.

De veranderingen in Ana beginnen subtiel maar worden steeds merkbaarder. De manier waarop dit in het verhaal wordt verteld, maakt dat je je steeds meer betrokken voelt bij Ana. Het zorgt ervoor dat je soms vergeet dat Ana een android is en geen mens.

Het Koninkrijk klinkt in eerste instantie, als een pretpark waar je zelf ook graag bezoeker van zou willen zijn. De attracties en wezens worden op aantrekkelijke wijze beschreven. Ze klinken fantastisch maar geven je tegelijkertijd een onbehaaglijk gevoel. Tot aan het einde weet je niet echt wat er aan de hand is en houdt Jess Rothenberg het mysterie in stand.

Het Koninkrijk lijkt een op een sprookje, maar verandert in een spannend verhaal. Ik geef dit originele boek 4.5 sterren en hoop op meer delen.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks