Knetterverliefd laat je glimlachen

Het lezen van de feelgood roman Knetterverliefd van Vannessa Thuyns voelt als een briesje op een warme zomerdag.

In Knetterverliefd stappen we in het leven van Caro op het moment dat dat volledig overhoop ligt. Ze is op een vernederende manier aan de kant gezet door haar vriendje, ze moet zijn huis met spoed verlaten en haar cateringbedrijf verliest een grote klant.

In een opwelling huurt ze een krakkemikkig huisje in het dorpje Dremmen. Haar vriendinnen willen haar graag steunen maar begrijpen niet dat ze hun geliefde Amsterdam verruilt voor een bouwval in een dorp. Toch helpen de hippe Aniek en de zachtaardige Sascha hun vriendin Caro op weg omdat ze vinden dat Caro nu eens een keer moet doen wat ze zelf graag wil.

“Ik volg het gesprek met grote ogen en voel me vreselijk schuldig dat ik belangrijke informatie over mezelf achterhoud voor mijn beste maatjes, terwijl zij mij juist zo ontzettend steunen. Het wordt absoluut tijd om in te springen.” Vannessa Thuyns

Het leven in een dorp is even wennen voor Caro. Buren die ongevraagd bij je binnen staan, mensen die alles van elkaar weten en een “dorpsgek” zoals de vriendinnen van Caro hem noemen. Daarnaast zijn de bewoners van het dorp in de ban van de bende van Noord-Holland. Een bende die allerlei gebouwen vernielt.

Bovenop dit alles wordt Caro geconfronteerd met een knappe huisarts, een knappe maar arrogante huisbaas en een knappe bekakte ex die haar niet los wil laten. Hoe kan Caro onder deze omstandigheden in hemelsnaam haar leven op de rit krijgen?

Knetterverliefd van Vannessa Thuyns is een luchtige en hartverwarmende feelgood roman. Het is zo een boek waarbij je je aan het einde realiseert dat je het grootste gedeelte met een glimlach op jouw gezicht hebt zitten lezen.

Knetterverliefd draait echt om Caro. Er gebeurt van alles om Caro heen maar die lijnen zijn klein gehouden en dat past heel goed bij het verhaal. De minder leuke dingen die Caro meemaakt worden wel verteld maar maken het verhaal niet zwaarbeladen. Knetterverliefd ademt echt een positieve sfeer uit en juist dat maakt het boek zo fijn.

De personages om Caro heen zijn leuk, soms lief, soms grappig en soms heerlijk onuitstaanbaar. Ik genoot van de stukjes waar dorpsgenoten ineens ongevraagd bij Caro in haar nieuwe huis staan. Die stukjes lieten me soms lachen en soms net zo ongemakkelijk voelen als Caro.

Wat is er nou fijner dan je af en toe te verliezen in een verhaal dat je achterlaat met een glimlach op jouw gezicht. Ik geef Knetterverliefd van Vannessa Thuyns 4 sterren.

Deze recensie schreef ik voor, en is terug te vinden op, de blog In de Boekenkast: https://indeboekenkast.wordpress.com

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks