Een mooi en beetje nerdy verhaal

sheila_hjv_inbooks 21 oktober 2019
Misschien is het anders van David Yoon is leuk, mooi en een beetje nerdy.

Frank is verliefd op Brit, maar hij moet dit geheim houden voor zijn ouders. De ouders van Frank zijn Koreaanse immigranten. Ouders die nog erg vasthouden aan de tradities van hun geboorteland. Één van hun regels is, dat Frank alleen met een Koreaans meisje mag daten. En dat is nu juist het probleem. Brit is Amerikaans en wit.

“Maar nu zijn ze tot serieuze actie overgegaan. Ze voeren een doordacht plan uit. En plotseling besef ik waarom. Omdat Britt in De Zaak was. Omdat mijn vader het aan mijn moeder heeft verteld en mijn moeder de andere moeder heeft gebeld. Dit is een verkapte, stiekeme, achterbakse interventie.” David Yoon

Frank vindt het lastig om zijn weg te vinden tussen de cultuur van zijn ouders en de cultuur waarin hij opgroeit. Gelukkig vindt hij een medestander in, de eveneens Koreaanse, Joy, die tegen dezelfde problemen aanloopt. Samen bedenken ze het plan om net te doen alsof ze verliefd zijn op elkaar. Op deze manier vinden hun ouders het goed dat ze samen uitgaan, maar kunnen ze ondertussen met hun echte date op stap.

Zo zijn de ouders, en Frank en Joy tevreden. Of is het misschien toch anders?

In Misschien is het anders van David Yoon wordt de Koreaanse Frank verliefd op een meisje zonder Koreaanse roots.

Misschien is het anders is geen boek waar ik direct vanaf de eerste bladzijde door werd meegezogen. Toch pakte het mij wel, eigenlijk zonder dat ik het doorhad. Ineens ging ik op in het verhaal en was ik onverwacht snel aan het einde van het boek.

David Yoon noemt Frank en zijn Koreaanse vrienden tussenpersonen. De tussenpersonen bevinden zich dagelijks in twee culturen, die van hun ouders en die van het land waarin ze opgroeien. Beide culturen zijn belangrijk in hun leven, maar ze zijn soms moeilijk samen te voegen, en dat wil nog wel eens botsen.

Frank loopt hier pas echt tegenaan als hij verliefd wordt op Brit. Brit heeft geen Koreaanse afkomst en daardoor voldoet Frank niet aan de verwachtingen van zijn ouders. Zijn worsteling hiermee is mooi en met humor verwoord. Ook het bondgenootschap dat Frank vindt bij Joy is warm en grappig verteld.

Misschien is het anders laat zien hoe lastig het, voor kinderen van immigranten, kan zijn om op te groeien in twee culturen. Hoe ze moeten voldoen aan dubbele verwachtingen. Iets waar je wellicht nooit zo bij hebt stilgestaan, maar wat je na het lezen van dit boek niet zo snel meer zal vergeten. Ik geef Misschien is het anders 4 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks