Wonderlijk mooi

sheila_hjv_inbooks 26 december 2019
Het leven van Lazlo en Sarai is voorgoed veranderd.

Sarai en Lazlo zijn verbijsterd. Eerst ontmoeten ze elkaar in een droom, en nu lijken ze terecht te zijn gekomen in een boze droom. Terwijl Lazlo is veranderd in een blauwe God, moet Sarai, na haar dood, door als geest. En alsof dat nog niet erg genoeg is, kan dat alleen maar zolang Minya de geest van Sarai vast wil houden. Zonder Minya zal Sarai oplossen.

Minya wil nog steeds wraak op Ween en de godendoder. Dat Sarai nu een geest is, komt haar eigenlijk wel goed uit. Nu kan ze Lazlo en de anderen dwingen om haar te helpen. Ze hoeft alleen maar te dreigen dat ze Sarai los zal laten. Sarai en Lazlo zijn de wanhoop nabij. Hoe kunnen ze Minya’s wil weerstaan, zonder het gevaar dat Minya haar bedreigingen echt uit zal voeren?

“Ze had het gevoel dat ze haar stem terug had gegrist van Minya, maar het schoot haar te binnen dat Minya haar dit moest toestaan, dat ze alles wat ze nu deed alleen maar deed omdat Minya haar ertoe dwong of het haar toestond. Lieve goden. Ze had gezworen nooit meer Minya’s verwrongen wil te dienen, en nu was ze er een slaaf van.” Laini Taylor

Minya is niet de enige vijand die ze moeten bestrijden. Er dient zich een nieuwe machtige tegenstander aan. Kunnen alle tegenstanders worden verslagen? En als je weet waar die vijandigheid vandaan komt, kan je dan van ze winnen zonder dat je ze hoeft te doden?

Met Muze heeft Laini Taylor, Zonderling een heel erg fijn vervolg gegeven.

Het verhaal van Zonderling is zo prachtig onder woorden gebracht, dat ik me afvroeg of Laini Taylor dat nog een keer kon doen. Het antwoord is Ja. Muze is weer net zo wonderlijk en mooi geschreven.

Laini Taylor introduceert in dit deel een aanvullende verhaallijn, met bekende, en nieuwe personages. Dit geeft het verhaal een extra dimensie. Het is een verhaallijn die ik met net zoveel plezier heb gevolgd, als die van Sarai en Lazlo. Andere personages, naast Sarai en Lazlo, krijgen in dit tweede deel sowieso iets meer ruimte.

Muze bevat nog meer spannende elementen dan Zonderling, waardoor de vertelwijze iets minder traag aanvoelt. Gelukkig houdt Laini Taylor wel vast aan haar stijl, en wordt alles ook nu weer goed opgebouwd en uitgewerkt.

Wat ik fijn vind, is dat ook het einde de nodige aandacht krijgt. Zo wordt alles mooi afgerond. Alhoewel de serie af is, lijkt de deur naar meer verhalen uit de wereld van de mesarthim niet helemaal dicht. Maar misschien is mijn gevoel hierover vooral gebaseerd op mijn hoop op meer.

Muze overtrof mijn verwachtingen en krijgt daarom 5 sterren van mij.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks