Is het echt alles waar je altijd van droomde?

sheila_hjv_inbooks 26 december 2020
Rachel kan zich niet herinneren dat ze ooit iets anders heeft willen zijn dan k-popster. Toen ze 11 jaar was werd ze gerecruteerd als trainee door DB entertainment, een groot k-poplabel, dat al heel wat grote k-popsterren heeft voortgebracht. Inmiddels is Rachel 17 en traint ze al zes jaar voor haar grote doorbraak.

Als Koreaans-Amerikaanse, die niet voltijds op de campus verblijft, heeft Rachel het echter niet makkelijk. Er is een hoop haat en nijd, en DB verwacht niets minder dan perfectie van de trainees. Vooral de meisjes worden strak gehouden. Rachel vraagt zich de laatste tijd dan ook steeds vaker af of ze sterk en goed genoeg is om het te gaan maken, en of haar droom alle opoffering wel waard is.

“Ik wil van me afbijten, haar een vuile leugenaar noemen, haar precies vertellen waar ze haar ‘late trainingssessie’ kan stoppen. Maar mijn dapperheid is op. In plaats daarvan neem ik een slokje van mijn soja-bier (zuur!) en klem ik mijn vuist om mijn glas. Ineens staat Jason achter me.” Jessica Jung

Wanneer Rachel gevoelens krijgt voor de grote k-popster Jason, heeft ze iemand gevonden die haar begrijpt, en die dezelfde ambitie heeft. Maar is verliefdheid wel zo verstandig als je zelf ook een grote ster wilt worden?

Shine van Jessica Jung is een young adult verhaal over de k-popwereld, geschreven door een auteur die zelf zangeres van een k-popgroep is geweest en die nu debuteert met haar eerste boek.

Jessica Jung beschrijft een popcultuur die van buiten glanst en glittert, maar die van binnen behoorlijk piept en kraakt. Achter de perfecte façade gaat een harde wereld schuil, die vooral van de meisjes het uiterste vraagt. Doordat de auteur zelf uit die wereld komt, vraag je je regelmatig af hoeveel, van dat wat je leest, ook echt gebeurt.

Rachel is een fijn personage, ze is ambitieus maar niet egoïstisch. Ze moet balanceren tussen haar leven thuis, haar schoolleven en haar k-popleven. Iets wat geen eenvoudige opgave is. Jessica Jung omschrijft dit proces op een overtuigende en aansprekende manier. Ze heeft Shine volgestopt met allerlei ingrediënten die gezamenlijk een lekker sappig verhaal maken.

De heftige competitie en jaloezie tussen de trainees zorgen voor een behoorlijk giftig klimaat, waardoor Jessica Jung een paar echte mean girls heeft kunnen creëren. Met de verliefdheid tussen Jason en Rachel brengt ze zowel zachtheid als geheimzinnigheid in het verhaal, en met de vriendinnen en het zusje van Rachel zorgt ze voor vrolijkheid en luchtigheid.

Shine van Jessica Jung is een aansprekend young adult verhaal over Rachel die probeert te ontdekken of ze wel past in de perfect ogende wereld van de k-pop, en wat ze bereid is te doen om haar doel te bereiken. Ik geef Shine 4 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks