Heerlijk om in weg te dwalen!

Om in het licht te kunnen staan, moet je uit de duisternis stappen.

Narä is opgegroeid bij een vreselijk overbezorgde moeder. Een moeder die haar zo min mogelijk tijd liet doorbrengen met haar stamgenoten, en die haar maar zelden alleen op pad liet gaan. Dit alles verandert als haar vader, die stamhoofd is, Narä, ondanks haar geheim, kiest als zijn opvolger. Een keuze waar niet iedereen het mee eens is.

Narä hoopt steun te vinden bij sjamaan en jeugdvriend Hedhis. Hedhis is kortgeleden teruggekeerd naar haar dorp en ze hoopt dat hij haar kan helpen. Hedhis is echter niet meer de jongen die ze ooit kende. De jonge sjamaan lijkt iets duisters met zich mee te dragen en hij houdt Narä op afstand. Toch blijft Narä naar hem toetrekken en kan ze onmogelijk bij hem wegblijven.

“Hedhis begon wolfachtig naar me te grijnzen bij het horen van mijn moeders stem. Met een zwarte mist verdween hij in het duister van de nacht, zijn amberkleurige ogen het laatste wat zichtbaar was. Een glimlach speelde om mijn mond.” J.M. Anna

Om haar toekomstige positie te verstevigen, zou Narä eigenlijk moeten trouwen, maar de man die haar hart heeft, is onbereikbaar. Zal Narä, als het gevaar zich aandient, de juiste keuzes maken voor zichzelf en haar stam.

Sjamaan van de Zwarte Dood van J.M. Anna is een spannend en magisch verhaal, in een categorie die wordt omschreven als Fantasy Romance. Een omschrijving die uitstekend bij de inhoud van dit mooie boek past.

Sjamaan van de Zwarte Dood heeft iets in zich waardoor liefhebbers van verschillende genres zich er in thuis zullen voelen. Het herbergt magie en fantasy, de diepe liefde zal het romantische hart sneller doen slaan en de passie waarmee de liefde wordt beleefd, past goed bij het new adult genre.

Net zoals in haar andere boeken, neemt J.M. Anna de lezer helemaal mee in de door haar gecreëerde wereld. De spanning wordt goed opgebouwd, en waar nodig weet ze je met haar woorden te raken. De hoofdpersonages groeien door het verhaal heen en maken echt een ontwikkeling door. Ze leren zichzelf beter kennen en durven daardoor keuzes te maken, wanneer ze dit nodig en/of belangrijk vinden.

De wereld van Narä en Hedhis heeft een aantal eigen woorden, die voorin het boek worden verklaard. In het begin is dat toch altijd even wennen, maar voor je het weet zit je er middenin en hoef je niets meer terug te zoeken. De woorden passen in het verhaal en voegen iets toe aan de sfeer hiervan. Het einde is een ware cliffhanger, die je toch een beetje nagelbijtend achterlaat. Gelukkig belooft J.M. Anna een vervolg, dat Koningin van water en bloed gaat heten, in 2021.

Sjamaan van de Zwarte Dood is een geweldig fantasievol boek over een wereld waar je heerlijk in weg kunt dwalen en over personages waar je graag zoveel mogelijk over wil lezen. Lees vooral ook even het nawoord, waarin J.M. Anna vertelt waar ze haar inspiratie vandaan heeft gehaald. Ik geef Sjamaan van de Zwarte Dood heel graag 4.5 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks