Ziet zij wie, en wat, hij is?

sheila_hjv_inbooks 10 augustus 2020
Zestien jaar was Angela toen ze plotseling verdween. Terwijl niemand wist waar ze was en wat er met haar was gebeurd, droeg tenminste één persoon een geheim met zich mee. Een geheim waarvoor je in de gevangenis kan belanden.

Één van Angela’s beste vrienden lijkt, veertien jaar later, de zaak eindelijk op te kunnen lossen. En dan blijkt de dader niet alleen een seriemoordenaar te zijn, Calvin James is ook het ex-vriendje van Angela’s beste vriendin, Geo. Een beste vriendin die het vreselijke geheim van haar ex al die tijd met zich heeft meegedragen, en daarvoor een gevangenisstraf van vijf jaar krijgt opgelegd.

“Haar hart stond stil. De kamer begon te draaien en haar knieën voelden plotseling week. Ze zocht steun bij de tafel. De vergaderruimte, een paar seconden geleden nog koel en fris, was opeens warm en benauwd. De rechercheur zag haar reactie en lachte spottend.” Jennifer Hillier

Kort voor de vrijlating van Geo, worden er opnieuw moorden gepleegd, die lijken op de manier waarop Angela om het leven is gebracht. Toeval? Of heeft de moordenaar gewacht tot Geo weer op vrije voeten is?

Zie mij van Jennifer Hillier is een boeiende thriller, waarin ook het hoofdpersonage een duister randje met zich meedraagt.

Al vanaf het begin van het boek is duidelijk dat Geo meer weet van de verdwijning van, en moord op, Angela. Je zou kunnen denken dat daarmee de angel uit het verhaal is gehaald, maar dat is zeker niet het geval. Door het verhaal heen, en via wisselingen tussen heden en verleden, leer je steeds meer over wat er is gebeurd. Hierdoor behoudt het boek een verwachtingsvolle spanning.

Jennifer Hillier vertelt het verhaal zowel vanuit Geo als vanuit Kaiser, die in het heden als rechercheur op de zaak zit. Dat Geo en Kaiser in het verleden beste vrienden waren, geeft een bijzondere, soms wat gespannen, dynamiek aan hun interacties. Geo is een gelaagd personage, waarvan niet meteen duidelijk is hoe ze echt in elkaar steekt. Wat ik erg leuk vind, is dat je er het grootste deel van het boek over doet om daar meer duidelijkheid over te krijgen.

Zie mij is niet de eerste thriller van Jennifer Hillier, maar wel de eerste die in het Nederlands is verschenen. Na het lezen van Zie mij kan ik alleen maar hopen dat het in ieder geval niet de laatste zal zijn. Meer Nederlandstalige boeken van haar hand zijn, wat mij betreft, van harte welkom. Zie mij geef ik 4 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks