Kruipt onder de huid

Silke Wimme 27 juli 2019
"Had ik met Dolly misschien gedaan wat Frank La Salle een vijftigjarige monteur, met de elfjarige Sally Horner in 1948 had gedaan? – Lolita, Vladimir Nabokov"

Camden, New Jersey, de elfjarige Sally wil op school héél graag bij het clubje van de populaire meisjes horen en om zich te bewijzen steelt ze in de supermarkt een klein schriftje. Maar dan wordt ze betrapt door FBI-agent
Warner. Hij zegt dat ze zich in Atlantic City dient te verantwoorden voor de rechter en hij neemt haar daarheen mee. Al snel blijkt dat meneer Warner niet is wie hij is, hij is zeker geen FBI agent en zijn naam is niet Warner maar Frank La Salle. Hij begint Sally te terroriseren en maakt haar bang zodat zij niet durft weg te vluchten. Gedurende 21 maanden neemt hij haar mee van Atlantic City naar Baltimore in Maryland tot aan Dallas in Texas.
Ondertussen probeert haar familie haar terug te vinden, maar veel hulp van de politie krijgen ze niet. Ze komen ook telkens net iets te laat aan op de plekken waar Sally en Frank La Salle verbleven. Het lijkt wel een kat- en muisspel tussen de politie en Frank.
Conclusie
Het verhaal van Sally Horner heeft eind jaren ’40 Amerika in zijn ban gehouden. Zoals de auteur zelf aanhaalt in het nawoord is De verdwijning van Sally Horner geen waargebeurd misdaadverhaal maar een roman waarin de gebeurtenissen en locaties overeenstemmen met de waarheid. De meeste personages zijn gebaseerd op echte personen, de andere zijn ontstaan uit de fantasie van de auteur. Hun handelingen en hoe ze zich voelen is ook volledig verzonnen door de auteur. Hoewel het verhaal gebaseerd is op waargebeurde feiten, komen enkel de grote lijnen overeen met hetgeen er effectief is gebeurd met Sally Horner.
De verdwijning van Sally Horner wordt verteld vanuit verschillende perspectieven. We volgen niet alleen Sally maar ook haar moeder en zus Susan.
Hierdoor wordt het verhaal zeer sterk. We beleven hoofdzakelijk de gebeurtenissen vanuit Sally’s standpunt en zien hoe ze gemanipuleerd wordt als jong, goedgelovig meisje door Frank La Salle. Het verhaal kruipt je al snel onder de huid, het is beangstigend goed. Je wil verder lezen, maar je bent er zo van onder de indruk dat je even moet bekomen en moet pauzeren! Het moet verschrikkelijk geweest zijn wat zij meemaakte. Hoewel het enkel in grote lijnen overeenkomt met wat er echt gebeurde brengt de auteur het geheel op een realistische manier. Het stoort niet dat ze de waargebeurde feiten aanvulde en vermengde met haar eigen fantasie als auteur.

T. Greenwood past ook telkens haar schrijfstijl aan, aan het personage dat aan het woord is. De hoofdstukken waar Sally aan het woord is, zijn geschreven alsof het echt een elfjarige is die aan het woord is en wanneer het verhaal verder evolueert merk je dat Sally ouder en volwassener wordt, haar woordgebruik wordt uitgebreider en ze zal alle gebeurtenissen op een andere, minder naïeve manier bekijken. Hiernaast is het ingrijpend voor de lezer om het verhaal ook van een andere kant te volgen: de zoektocht van de familie naar Sally. Woorden schieten mij hier tekort… je moet het verhaal gelezen hebben om te begrijpen hoe het naar de keel grijpt.

De auteur heeft over alles nagedacht en ze weet hoe ze een verhaal moet vertellen, bovendien heeft ze uitgebreid onderzoek gedaan naar Sally Horner’s ontvoering. Hoewel een groot deel van het boek ontstaan is uit haar fantasie, wordt alles realistisch in beeld gebracht. Fictie en non-fictie wordt hier op een ingenieuze wijze door elkaar heen verweven.
Niettegenstaande de verdwijning van Florence (Sally) een gekend verhaal is en je als lezer de plot kent verveelt het boek geen seconde. Er zijn nog steeds veel onverwachte plotwendingen en de auteur houdt de spanning erin. Voor mij was het nawoord, waar de auteur extra uitleg geeft over het verhaal, zeker een meerwaarde. Ik ben namelijk altijd nieuwsgierig naar wat fictie is en wat non-fictie in dit genre boeken en bleef voor een keer niet op mijn honger zitten. Hoewel De verdwijning van Sally Horner gelabeld staat als een roman ben ik overtuigd dat het ook menig thrillerfans kan bekoren.
Deze knap geschreven roman, gebaseerd op waargebeurde feiten, die onder de huid kruipt, scoor ik een mooi verdiende 5 sterren!

Meer recensies van Silke Wimme