Vlot geschreven maar mist de diepgang en spanning

Silvia van Elzelingen 12 november 2019
Tom is de eigenaar van de Mindset Academy, een zeer succesvol coachingbedrijf. Toms vrouw Amber is een van zijn coaches. Het leven lacht hun toe, maar privé hebben ze het niet zo gemakkelijk. Ze vragen Kirsten, een van de studenten, om draagmoeder te zijn omdat Amber geen baarmoeder heeft. Alles gaat goed totdat dochter Emma is geboren. Dolblij gaan Tom en Amber Emma de volgende dag halen, maar Kirsten en de baby zijn verdwenen. Wat is er gebeurd? Waar is hun kleine meid?

Ilse Ruijters (1979) schrijft psychologische thrillers. Ze debuteerde met ‘De onderkant van sneeuw’ in 2015. Deze thriller werd bekroond met de Hebban Thriller Debuutprijs. Haar tweede boek, ‘Later als ik dood ben’ (2016), won de Hebban Thriller Award 2017 en belandde op de shortlist van De Gouden Strop 2017. Behalve boeken schrijft Ilse Ruijters columns en artikelen. Ook geeft ze schrijfcursussen aan het bedrijfsleven. Ze woont met haar gezin in Almere. ‘Meisje van me’ (2019) is haar derde thriller.

‘Meisje van me’ is de nieuwe thriller van Ilse Ruijters. Het speelt zich grotendeels af in Nederland. De schrijfstijl is vlot en het boek leest gemakkelijk en snel. Niet te lange hoofdstukken en zinnen. Het bevat veel thema’s, o.a. draagmoederschap, mensenhandel, transgender, drugs en moord. Sommige onderwerpen zijn goed naar voren gekomen, andere te weinig belicht en uitgewerkt. De plot is goed maar het mist de echte diepgang. Het verhaal wordt vanuit meerdere personages verteld. Helaas is de overgang naar een ander personage niet altijd duidelijk aangegeven. Dit schept soms wat verwarring. De opbouw is goed, alleen mist de onderhuidse spanning. Helaas waren de meeste plotwendingen voorspelbaar.

Ilse Ruijters heeft een origineel en actueel boek geschreven dat niet helemaal uit de verf is gekomen. Jammer, want ‘Meisje van me’ heeft wel de juiste ingrediënten voor een goed verhaal maar het had beter en vooral spannender uitgewerkt kunnen worden.

Auteur: Ilse Ruijters
Titel: Meisje van me