Een realistische, indringende roman

Silvia van Elzelingen 12 december 2023
Merel en Suze wonen allebei aan de Fazantlaan, in een vrijstaand huis met een grote tuin eromheen. Hoewel er maar één huis tussen staat en beide vrouwen grote tuinliefhebbers zijn, hebben ze geen contact. Na de dood van haar man moet Merel noodgedwongen naar een flat verhuizen. Merel mist haar tuin enorm en komt nog regelmatig even in de buurt kijken. Wanneer ze dan ook hoort dat Suze en haar man tijdelijk ergens anders wonen, omdat hun huis verbouwd wordt, trekt Merel de stoute schoenen aan en vraagt ze Suze of zij hun tuin in die tijd mag bijhouden. Suze zegt ja, maar doet ze dit omdat ze medelijden heeft met haar vroegere buurvrouw of is er wat anders aan de hand?

Ineke Bouwer werkte jarenlang als directie-assistente voor de Raad van Beheer van een multinational, voordat ze besloot om van haar passie schrijven haar beroep te maken Na het volgen van een aantal schrijfopleidingen ging ze aan de slag als copywriter bij een reclamebureau. Deze laatste job inspireerde haar tot het schrijven van fictie. In 2019 debuteerde ze met ‘De achtertuin’, tevens schreef ze korte verhalen voor zowel het Parool als voor verhalenbundels. In 2014 verscheen ‘Pizza della Vita’, een literaire roman. Haar eerste jeugdboek ‘Breinsteins missie’ zag in 2017 het licht, gevolgd door het tweede deel dat in 2019 verscheen. ‘Het kleine huis aan de Fazantlaan’ is haar laatste werk en verscheen in 2023.

‘Het kleine huis aan de Fazantlaan’ is een psychologische roman die uit twee delen bestaat. In het eerste deel lezen we het verhaal vanuit Merel, een vrouw die noodgedwongen moet verhuizen na de dood van haar man. Helaas heeft hij veel schulden gemaakt waardoor ze haar huis aan de Fazantlaan moet verkopen en op een flatje terecht komt. Het tweede deel wordt beschreven vanuit Suze, ze woont met haar man in het tuinhuis achter het grote huis. Als je aan Suze en haar man denkt heb je een beetje een oud hippiestel in gedachten. Alhoewel het allebei indrukwekkende verhalen zijn is het toch net alsof er twee auteurs aan het werk zijn geweest, zo totaal verschillend zijn de verhalen geschreven. Bouwer verwerkt veel thema’s in haar roman zoals Alzheimer, depressie, de liefde voor de natuur, ontrouw en een vrije open relatie. Elk thema krijgt de nodige aandacht in deze meeslepende roman. Het mooie aan de verhalen is dat ze aan het eind moeiteloos in elkaar overlopen. ‘Het kleine huis aan de Fazantlaan’ is een boek vol emoties, verdriet maar ook mooie momenten. Een realistische, indringende roman over twee vrouwen die worstelen met het verleden, de liefde en hun onderlinge band. Zeker een aanrader!

Mijn dank gaat uit naar Ineke Bouwer en Esther van Ham van Droomvallei Uitgeverij voor het verstrekken van het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Silvia van Elzelingen