Voetsporen

Tijdens hun verblijf op Texel schreven achttien auteurs elk een kort verhaal dat zich afspeelt op een van de Waddeneilanden. Het is een bundel geworden met verhalen vol spanning, ontroering en romantiek. Van elk verkocht exemplaar doneren de auteurs één euro aan de IVN Texel. De donaties worden gebruikt voor het opzetten van activiteiten voor kinderen, en hun ouders, op het gebied van natuurbehoud door natuurlijk samen te leren kijken. De schrijfweek, met als resultaat een verhalenbundel, is een initiatief van Marelle Boersma in samenwerking met Esther van der Ham van Droomvallei Uitgeverij.

‘Voetsporen’ is een verhalenbundel vol met korte indringende verhalen. Het is de vijfde bundel die is verschenen rondom het thema Eilandverhalen. Elk verhaal is met veel passie en gevoel geschreven en raakt op een bijzondere manier. De bundel is verdeeld in vier delen: Zomer, Herfst, Winter en Lente. Wat opvalt aan de verhalen is dat ze langzaam naar een climax voeren en dan abrupt stoppen. Meermaals heb je als lezer iets van daar had ik nog wel veel meer over willen lezen. En zoals in iedere bundel zijn er ook momenten dat een bepaald verhaal je toch wat minder boeit. Het eerste verhaal ‘Terug’ van Ineke Blaauw-de Meij kwam bij mij meteen raak binnen. Hier een klein stukje uit dit verhaal.

‘Ze schrikt op uit haar mijmeringen als ze een hand op haar rug voelt. Niet van Geb, van een vreemde die vraagt: ‘Gaat het goed met u?’ Ze beseft dat ze hier al heel lang zit en dat er veel emoties op haar gezicht te lezen moet zijn. ‘Ja hoor, dank u wel,’ zegt ze snel. Ze zit dus nog steeds op dat bankje. Het is tijd voor actie!’

Veel van de geschreven verhalen gaan over vrouwen die hun leven overdenken en het weer proberen op de rit te krijgen. Nieuwe inzichten krijgen en anders in het leven komen te staan.

‘Voetsporen’ is een mooie bundel geworden met heel verschillende verhalen. Een aanrader als je van korte verhalen houdt.

Meewerkende auteurs: Ineke Blaauw-de Meij, Simone Becker, Machteld Berkelmans, Jolanda van Duren, Jocelyn Fokkens, Majorie Former-Boon, Johanne Wiegers, Coosje Haan, Esther van der Ham, Jaco van Lambalgen, Jos Meeuwsen, Nicole Kuiper, C.R. Smit, Suzan Spruijt, Elise Vogelaar, Ingrid de Vries – Hogenkamp, Jozien Wijnakker, Henriëtte van ‘t Wout. Na elk verhaal is een korte toelichting over de auteur geschreven.

Mijn dank gaat uit naar Esther van der Ham van Droomvallei Uitgeverij voor het verstrekken van het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Silvia van Elzelingen