Het perfecte gezin

Silvia van Elzelingen 22 december 2023
Caro is getrouwd met de dertig jaar oudere Oscar, een rijke vastgoedmagnaat. Ze verhuizen met hun zeventienjarige dochter Violet vanuit Amsterdam naar een ruime villa in de provincie. Wanneer er een baksteen door het keukenraam vliegt vraagt het echtpaar zich af of ze wel gewenst zijn in de nieuwe buurt. Een reeks van gebeurtenissen volgen elkaar op en zet de relatie tussen Oscar en Caro op scherp. Hun leven wordt pas echt een nachtmerrie als ook Violet nog verdwijnt.

Marieke Damen begon tijdens een sabbatical in het buitenland met schrijven. Eerder schreef ze twee kinderboeken en diverse korte verhalen. Met haar thrillers ‘Stilleven’ en ‘Onbreekbaar’ sleepte ze nominaties binnen voor de Hebban Thrillerprijs, de Max Bronzen Vleermuis en de ThrillZone Award. ‘Het perfecte gezin’ is haar derde thriller.

In ‘Het perfecte gezin’ is niets wat het lijkt te zijn. Caro en Oscar zijn getrouwd maar hebben allebei zo hun geheimen die ze niet prijs willen geven aan de ander. Ook loopt hun relatie niet zo soepeltjes als verwacht. Oscar is veel bezig met zijn werk en Caro is thuis. Ze worden opgeschrikt als er ineens een baksteen door het keukenraam vliegt, Oscar doet het af als een kwajongensstreek maar Caro is daar niet zo zeker van. Iedereen in haar buurt verdenkt ze van het gooien van de steen en de opvolgende gebeurtenissen. Op wie kan ze nog vertrouwen? Het verhaal wordt verteld vanuit meerdere perspectieven. Het heden en verleden wisselen elkaar af. Langzamerhand komen we steeds meer over onze hoofdpersonages Oscar en Caro te weten en over hun levens voordat ze elkaar leerden kennen. Een aantal hoofdstukken gaan over Kirsten, al gauw wordt duidelijk welke rol zij in het geheel speelt. Marieke Damen heeft een spannende thriller geschreven met een heel strak plot, de ontknoping is zeer verrassend. Het uitgangspunt voor ‘Het perfecte gezin’ was dat je nooit weet wat er zich achter een huisdeur afspeelt, vertelt Damen ons in het dankwoord.

‘Het perfecte gezin’ is een onvoorspelbaar verhaal vol spanning. Zeker een plezier om te lezen!

Mijn dank gaat uit naar de World of Thrillers Boekenclub 2023/ HarperCollins waarvoor ik deze thriller mocht lezen.

Meer recensies van Silvia van Elzelingen