Prachtige historische roman

Sonja Tonnis 22 april 2022
Perzik Bloesem lente is een prachtige historische roman over 3 generaties van een Chinese familie. Het begint in 1938 met de Japanse invasie in China. We lezen over Meilin met haar zoon Renshu die samen gaan vluchten met familieleden. Onderweg gebeurt er zoveel, dat ze uiteindelijk met hun 2 verder vluchten. Meilin zorgt ervoor dat Renshu niets tekort komt. Uiteindelijk komt Renshu op een leeftijd dat hij gaat studeren en met behulp van een familielid kan Renshu studeren in de VS. Tijdens zijn studie neemt hij continu zijn verleden mee en je leest hoe hij daarmee omgaat en verder gaat met zijn leven. Hij leert daar zijn vrouw kennen en samen krijgen zij een dochter Lily. Ook tijdens het opvoeden zie je hoe zijn verleden meewerkt hoe zijn dochter op te voeden. Dan gaat het verder met Lily die gaat studeren en je leest hoe zij gedrukt leeft onder haar verleden en het opgroeien als een half chinees en half amerikaans meisje. Tijdens haar studie bemerkt zij dat het moeilijk is om haarzelf te ontdekken, zonder de druk van haar vader.
Ik heb met enorm veel plezier gelezen over deze 3 generaties. Het verhaal is als een film geschreven en je ziet de beelden hierdoor duidelijk voor je. De gruwelijkheden, maar ook de mooie momenten in hun leven. Je leest tevens hoe belangrijk het is hoe het verleden meegroeit met de toekomst. Het beschermen van familieleden, het verleden, de hoop naar een mooie toekomst. De schrijfstijl is zeer prettig, vlot en makkelijk geschreven. De hoofdstukken zijn niet te lang, zodat het vlot doorleest. Er zit nog best onderliggende spanning in het verhaal. Een prachtig historisch roman die ik velen kan aanraden.

Meer recensies van Sonja Tonnis