Zeer aangrijpend verhaal

Sonja Tonnis 29 oktober 2019
Er werd mij gevraagd of ik mee wilde gaan lezen tijdens het schrijfproces. Ik heb hier maar even over na moeten denken, maar had al snel zoiets van Ja. Zelf was ik ook gediagnostiseerd met borstkanker, dus het zou heel dichtbij kunnen komen.
Tijdens het lezen besef je dat het een roman is, wat best veel op waarheid berust is, vooral daar je weet dat het ging om een vriendin van de auteur Gaby.
We maken kennis met Jasmijn. Een vrouw die haar leven om wil gaan gooien. Meer vastigheid in haar leventje. Het begint met het starten van een vriendenclub van allemaal vriendinnen van haar die elkaar niet allemaal onderling kennen. Ze nodigt hen allen uit, zodat ze elkaar leren kennen. Gezelligheid, taartjes, wijnen en elkaar alles vertellen.
Tot plots Jasmijn de diagnose borstkanker krijgt. De vriendschap van de dames wordt nog dieper en ze steunen Jasmijn daar waar ze kunnen. Na de behandelingen proberen ze met z’n allen de draad op te pakken en Jasmijn moet omgaan met de gevolgen van de behandelingen. Na 4 jaar krijgt ze te horen dat de kanker terug is gekomen en dat ze niets meer voor haar kunnen doen. Hoe hecht is dan de vriendschap! Vriendschap, liefde, emoties, alles komt naar voren en het is een aangrijpend boek.
Zelf werd ik tijdens het lezen vaak geconfronteerd met wat ik zelf qua behandelingen had meegemaakt en besefte dat het werkte als een verwerkingsproces. Dit boek is een verhaal die velen gewoon moeten gaan lezen, mensen die zelf borstkanker (of een ander soort kanker) hebben, of die familieleden, vrienden of kennissen hebben met deze nare ziekte. Het voelt hoe heftig het verhaal ook is, als een warm geheel. De liefde van alle liefhebbenden om Jasmijn heen. Hoe ze omgaan met de onmacht maar toch samen steun aan elkaar hebben.
Een prachtig eerbetoon aan Margriet en haar dierbaren.
Ik heb het boek 5 sterren gegeven.

Meer recensies van Sonja Tonnis