Zeiltocht in Noorwegen

Sonja Tonnis 15 februari 2021
Dank Crime Compagnie en Vrouwenthrillers dat ik dit boek al mocht vooruit lezen.

Wat een leuk weetje is, is dat Mariska Overman zelf ook de zeiltocht heeft gemaakt waar dit boek Noorderlicht over gaat. Hierdoor worden de eilanden wel prachtig beschreven.

Noor, Magnus, Frode en Katja ontmoeten elkaar na 2 jaar actief te zijn met elkaar op het online literair forum, op een zeilschip in de ijzige winterkou van Noorwegen. Een zeiltocht met passagiers uit verschillende landen, die op zoek zijn naar het befaamde Noorderlicht en walvissen.
Wat de andere passagiers niet weten is, dat zij ook op zoek zijn naar een slachtoffer, iemand moet dood.
Ze denken elkaar te leren kennen, maar wantrouwen en spanning overheersen het gevoel op het zeilschip. Mariska weet dit gevoel duidelijk naar voren te halen.
Het verhaal wordt verteld in de ik-vorm door Noor en je leert haar zeer goed kennen. Want wat betekend schuld, onschuld, slachtoffer zijn?
Kunnen ze er samen uit komen wie het slachtoffer zal zijn? Wat online vanzelfsprekend leek, lijkt in het echt toch geheel anders te verlopen.
Het verhaal bestaat uit verschillende verhaallijnen wat niet storend is tijdens het lezen.
Het is duidelijk zichtbaar dat het verhaal gaat over de reis, vooraf aan de reis en na de reis.
De verhaallijnen lopen prima in elkaar over.
Tijdens de reis leer je ook de karakters van de passagiers meer kennen en hoe apart het kan zijn om in zo’n gezelschap elkaar beter denkt te kennen.
De schrijfstijl is kort en duidelijk en makkelijk leesbaar. De hoofdstukken zijn niet te lang.
De spanning is wel aanwezig, maar kon wat mij betreft wat meer naar voren gehaald worden.
De plot vond ik toch wel verrassend en dat maakte het voor mij toch goed om alsnog 3 sterren te geven.

Meer recensies van Sonja Tonnis