Voorspelbaar maar wel interessant

Sonja Tonnis 28 februari 2020
Ik mocht onderdeel uitmaken van het reviewteam van Het Isisgeheim van Jeroen Windmeijer en Jacob Slavenburg.
Van beiden had ik nog niets gelezen, dus ik werd nieuwsgierig naar dit boek en blij dat ik het mocht gaan lezen.
Het boek gaat over Isis en dat is al duidelijk herkenbaar aan de titel en aan de proloog. De uitleg die over Isis geschreven wordt is zeer interessant en maakt je nieuwsgierig waar het geheim dan over gaat.
Het verhaal speelt zich af in Leiden, waar het Isis beeld deel uitmaakt van een tentoontstelling over Egypte in het museum. Arianna leidt deze expositie en door een opmerking van Thijs komt zij tot de ontdekking dat er zich een geheim bevind in Isis.
Het geheim is van groot belang voor een aantal mensen, waaronder een groot Big Pharma en een genootschap in Oxford. Natuurlijk komt dit geheim ook in verkeerde handen terecht en Arianna en Thijs reizen af naar Oxford om uit te zoeken waar dit geheim gebleven is en of zij er zelf iets mee kunnen. Het leidt hen ook naar de oevers van een bijzondere rivier. Hierdoor geraken ze in de problemen en na hun vele ontdekkingen en spannende avonturen kunnen zij met het geheim weer terug naar Leiden.
Ik heb genoten van het boek, maar echt veel spanning vond ik er niet in zitten. Daar het verhaal gaat over historische waarheden komen er moeilijke woorden in voor, maar deze worden op een fijne manier uitgelegd, zodat je begrijpt waar het over gaat. De hoofdstukken gaan steeds over andere personages, maar uiteindelijk komen deze hoofstukken samen tot een mooi plot. Wat ik persoonlijk wel jammer vond, was dat wat er gebeurde met bepaalde personages voorspelbaar waren, wat voor mij dus de spanning wegnam. Ook wat voorspelbaar was, was hoe de onderlinge verhouding was tussen Arianne en Thijs, wat wel heel mooi omschreven is. En dat ook in combinatie van het Isisgeheim.
Als je van geschiedenis houd en van verhalen over goden, is dit absoluut een aanrader! Stel je niet in op een echte thriller, want zo heb ik het boek niet gelezen.
Als je aan het eind van het verhaal bent, blijft er toch een vraag hangen. Want stel je voor dat… Zou het echt????

Meer recensies van Sonja Tonnis