Prachtig en ontroerend

Soraya Latten 10 juli 2020
Greta, een dochter uit het Oostenrijkse deel van de Goldbaum familie vertrekt uit het prachtige Wenen om in Engeland met haar onbekende achterneef Albert te trouwen. Daar aangekomen merken ze twee al gauw dat ze niet veel gemeen hebben en stort Greta zich op de tuin die ze van haar schoonmoeder heeft gekregen en gelijk met de bloemen komt ook haar liefde voor Albert tot bloei. Maar dan begint de eerste wereldoorlog en komt de familie lijnrecht tegenover elkaar te staan. Greta staat voor een moeilijk keuze, hoort ze bij het gezin waarin ze werd geboren of het gezin wat ze met Albert stichtte.

“De Goldbaum-mannen waren bankiers, terwijl de Goldbaum-vrouwen met Goldbaum-mannen trouwden en Goldbaum-kinderen voortbrachten.”

Wat heb ik mij vergist in dit verhaal, ik weet nog dat ik een mailtje ontving van Annemieke van Ambo Anthos en ik dacht: ‘Nee dit boek is niets voor mij.’ Toch bleef hij, door het enthousiasme van Annemieke, in mijn hoofd zitten en uiteindelijk moest ik hem gewoon lezen. En ik heb absoluut geen spijt van dat ik op Annemieke haar oordeel heb vertrouwd. Ja het is een lang boek maar van begin tot het einde is het prachtig, meeslepend, ontroerend en vol met liefde.

Je voelt de emoties doorklinken in de woorden die Natasha schrijft en meer dan eens heb ik een traan moeten laten om de gebeurtenissen die deze beroemde Joodse familie meemaakte en voelde ik me intens verbonden met Greta, die in Engeland een heel nieuw avontuur aangaat ver van haar gezinsleden in Oostenrijk vandaan. Als lezer voel je alles wat de familie meemaakt en hoe het uiteindelijk wordt verscheurt door de eerste wereldoorlog die ervoor zorgt dat deze hechte familie opeens tegenover elkaar komt te staan en moet kiezen tussen hun familie of hun land.

Doordat Natasha De Goldbaum dynastie heeft gebaseerd op de machtige Rothschild familie, een Duits-Joodse familie die zelden in de openbaarheid treedt. Dit zorgt er in mijn optiek voor dat het boek nog echter aanvoelt, zo lijkt voor mij Lionel Rothschild de inspiratie van verschillende Goldbaum-mannen te zijn waaronder Albert, Lionel verzamelde net als Albert vlinders, als ook de broer van Greta, die net als Lionel met tegenzin werkte bij de bank, en hun Franse neef.  Als iemand mij zou vertellen dat het eigenlijk een non-fictie over deze familie was zou ik het, op een paar details na, direct geloven.

Ik ben ontzettend blij dat ik toch heb geluisterd naar het enthousiaste mailtje van Annemieke en kan het alleen maar eens zijn met haar mening over dit prachtige boek. Ik wil daarom iedereen aanraden om, ook als je twijfelt, dit boek absoluut te lezen. Ik ben in ieder geval van plan ook haar voorgaande vertaalde boeken te lezen.

Natasha Solomon is een Engelse auteur en schrijft voornamelijk romans. Ze is getrouwd met kinderboekenauteur David Solomons en heeft 2 kinderen. Ze is, net als Greta, dol op tuinieren

Meer recensies van Soraya Latten