Wie zich brand moet op de blaren zitten, toch?

Soraya Latten 27 november 2019
Roelf verloor al vroeg alles wat hij liefhad maar als jij eindelijk denkt weer geluk te hebben gevonden overkomt hem de volgende tragedie. Als Roelf uit eten is met zijn vriendin Sophie wordt hun boerderij in de brand gestoken. Dit zorgt er niet alleen voor dat Roelf onvervangbare herinneringen kwijt raakt, een aantal maanden na de brand wordt hij opgepakt wegens opdracht geven voor de brand. Is Roelf echt schuldig of juist het slachtoffer?

“Zonder zich ervan bewust te zijn staat Roelf weer in de woonkamer. Zijn blik valt op het dressoir waar slechts sporen in het dunne laagje stof nog de getuigen zijn van de foto’s die daar vanmorgen nog stonden. Foto’s van Tim.”

Het leven dat ik kende is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en door Esther Boek tot leven gebracht in een indrukwekkende, meeslepende en tragische roman. Wie de boeken van Esther kent weet dat ze het liefst verhalen vertelt die, gedeeltelijk, waargebeurd zijn en ze is ontzettend goed in het overbrengen van zulke verhalen en de gedachten hierachter.

De schrijfstijl van Esther zorgt er niet alleen voor dat je het boek met geen mogelijkheid kan wegleggen maar ook dat steeds meer in de levens van de personages wordt getrokken en gaat nadenken over hun handelingen en denkwijze, hierdoor is het lezen van dit boek een ervaring die je nog lang zal bijblijven.

“Hoewel Roelf weet dat nu de allesvernietigende brand aan bod komt, de brand die zes maanden geleden zijn leven opnieuw veranderde van de hemel naar de hel, geeft elke cel in zijn lichaam het signaal om te vluchten.”

De opbouw naar sommige momenten is wel wat langdradig maar de gebeurtenis die er achteraan is het zeker waard en doet uiteindelijk niets af aan de algehele leeservaring. Als je het gehele boek bekijkt is het zeker een aanrader en opnieuw een prachtig, intens boek van Esther Boek.

Esther Boek woont samen met haar man en zonen in De Betuwe. Haar vorige boeken Geen kind meer en De perfecte moeder werden lovend ontvangen. Het leven dat ik kende is haar derde roman. Naast schrijven is Esther werkzaam in de zorg rondom kinderen.

Meer recensies van Soraya Latten