Laat een blijvende indruk achter

Soraya Latten 17 augustus 2020
Na het verlies van haar dochter en scheiding verdiend Ellis wel wat rust en vertrekt samen met haar hartsvriendin Monique naar een hotel in Egypte. Maar dan komt Monique niet terug na het ophalen van een video buiten het hotel.
Gelukkig schiet Linda, een vroegere schoolvriendin van Ellis en Monique, te hulp. Samen met een privédetective gaan ze op zoek naar Monique. Zou Ellis Monique ooit nog terugzien?

Al vanaf de eerste bladzijde hield het boek mij in de greep dit kwam vooral door de opbouw van het verhaal. Het boek bestaat namelijk uit twee delen waarvan het eerste deel vertelt over de relatie tussen Ellis en haar man en de ziekte en het verlies van hun dochter. Dit gedeelte brengt zoveel emotie teweeg dat je als lezer niets anders kan dan, al dan niet met tranen in je ogen, doorlezen.
Pas in het tweede deel van het boek zijn Ellis en Monique in Egypte en begint de spanning zich steeds meer op te bouwen. Doordat Mariska je al eerder vertelde over de voorgeschiedenis van Ellis zorgt ze ervoor dat je ook in dit tweede deel ontzettend meeleeft met deze vrouw die al zoveel ellende heeft meegemaakt.

De hoofdstukken in het tweede deel van het boek worden begeleid door de naam van het personage waarmee je meekijkt en/of het moment waarop het zich afspeelt, hierdoor krijg je goed beeld van de omstandigheden waarin zowel Ellis als Monique zich bevinden en voel je de spanning die beide vrouwen hebben.

Naarmate het verhaal vordert leer je steeds meer over de reden van Monique haar verdwijning en de personen die ermee te maken hebben, dit zorgt voor een duidelijk beeld van de situatie en laat je als lezer niet achter met onbeantwoorde vragen. Wel zorgt deze schrijfwijze er juist voor dat je steeds nieuwsgierig blijft naar het volgende detail van de verdwijning.

Door de levendige schrijfwijze van Mariska Noordeloos voel je je als lezer steeds aanwezig bij de momenten die beschreven worden en kun je de omgeving voor je zien en voel je ontzettend mee met de personages in het boek. Hierdoor merk ik persoonlijk dat het verhaal me steeds bij blijft en ik er vaker aan terugdenk. Het heeft een indruk achtergelaten die niet snel uit mijn gedachten zou verdwijnen.

Mariska Noordeloos schreef al op jonge leeftijd verhalen maar raakte het plezier hierin na negatief commentaar op de huishoudschool kwijt. Na jaren in de horeca te hebben gewerkt krijgt ze een burn-out en besluit ze de pen weer op te pakken. Hierdoor ontstaat het verhaal Het spel is uit. Deze werd zo goed ontvangen dat ze in december 2019 haar tweede boek Verliezen van jezelf uitbrengt.

Meer recensies van Soraya Latten