Love this serie!

Soraya Latten 11 november 2019
Het is bijna kerst op het eiland Mure en dit betekent voor de meeste mensen een tijd om te genieten, behalve als je per ongeluk zwanger bent van je ex-baas en niet weet hoe je dat moet vertellen. Of als jij en je kinderen je moeten aanpassen aan een andere cultuur. En dat geldt ook niet als de man van je dromen op sterven ligt. Voor Flora, Saif en Fintan breekt een moeilijke tijd aan, maar kunnen ze vreugde vinden ondanks hun problemen?
Jenny Colgan schrijft dit derde deel zonder teveel verwijzingen naar de eerste twee boeken, het is daarom handig om deze eerste twee delen nog redelijk in je hoofd te hebben voordat je begint aan Wintereiland. Haar boek is net als de vorige ondanks de problemen die de hoofdpersonen hebben een echte feelgood. Toch is Jenny niet bang om problemen te bespreken, zo komen de problemen die Saif en zijn kinderen als vluchtelingen ervaren aan bod, en krijgen we een emotioneel inkijkje bij de ziekte van Colton en wat dat met onze geliefden doet.

“Het kind! Een baby! Ze kon het nauwelijk geloven. Ook al maakte ze zich grote zorgen, kwam het ongelofelijk slecht uit, kon ze het zich niet veroorloven en was ze doosbang om het aal Joël te vertellen… Het kon eigenlijk gewoon niet. Ze had er domweg geen tijd voo. Hoe moest ze dat allemaal organiseren op de boerderij? een baby die over Bramble heen kroop, rechtstreeks het haardvuur in? En toch, een baby… Ze legde haar hand op haar buik.”

De schrijfstijl van Jenny is meeslepend en maakt dat je alles om je heen vergeet als je in het boek zit, je kunt het boek daarom ook maar moeilijk wegleggen. Door deze prettige schrijfstijl, die zowel vlot als beeldend is, kom je ook als je het boek even hebt weggelegd er weer makkelijk in en bevind je je direct weer op het eiland Mure.

De personages zijn op een prettige en realistische manier beschreven en dit maakt dat je echt een band met ze ontwikkelt, zeker omdat dit al het derde boek is waarin ze zitten. Ook leer je in dit derde deel Lorna, het schoolhoofd van Mure en de beste vriendin van Flora, beter kennen. Ze is zo’n leuk en mooi personage dat ze met elke zin weer meer in je hart gaat zitten.

Gelukkige hoeven we nog geen afscheid te nemen van het prachtige fictieve eiland wat Jenny Colgan heeft gecreëerd want in 2020 zou er een nieuw Engelstalig boek over Mure uitkomen.

Jenny Colgan is in Nederland vooral bekend van de serie Café Zon en Zee, waarvan Wintereiland het derde boek is. Op dit moment heeft ze 11 bestsellers op haar naam staan en dat zal zeker nog meer worden. In juni 2019 kwam het eerste deel van een nieuwe serie in het Nederlands uit genaamd De kleine bakkerij aan het strand waarvan deel 2 en 3 in 2020 zullen verschijnen.

Meer recensies van Soraya Latten