Ontroerend en indrukwekkend

Susanne Koster 12 oktober 2023
Wanneer Elias een broertje krijgt dat verstandelijk beperkt blijkt te zijn, wordt het er thuis niet leuker op. Zijn vader, die sowieso al een moeilijke en egoïstische man is, wordt steeds gewelddadiger en zijn moeder kan het allemaal niet aan. Zij leunt steeds vaker en zwaarder op de jonge Elias die niet anders kan dan zelf maar voor zijn broertje Johannes te zorgen, zijn moeder keer op keer moed in te spreken en daarbij vooral zijn vader niet boos te maken. Zijn vader die zijn broertje niet kan zien of luchten. Buitenshuis weet niemand hoe het er in hun gezin aan toe gaat.
Dan komt Elias samen met zijn broertje bij toeval langs een houten huis en maakt hij kennis met mevrouw Eva en haar man. De man van mevrouw Eva die misschien een beetje gek is, maar wat in het houten huis geen enkel probleem is. Langzaam maar zeker voelt Elias zich steeds meer thuis bij mevrouw Eva en tijdens spelletjes durft hij soms wat los te laten over thuis. Dat heeft gevolgen. Maatschappelijk werk, politie en meldpunt kindermishandeling staan voor de deur. Genoeg voor Elias om zichzelf de schuld te geven.
Het verjaardagsfeestje van Johannes, het nietjes incident, de citotoets, maar ook het bezoek van zijn zwakke, egocentrische moeder die hem midden in de nacht wakker maakt omdat ze een praatpaal nodig heeft doen je als lezer verstijven. De auteur weet de personages zo levendig, zo realistisch neer te zetten, dat je aan de vader acuut een bloedhekel krijgt, bij de moeder viert sterke irritatie hoogtij en betrap ik mezelf erop de vrouw een schop onder haar achterste te willen geven en te roepen dat ze haar schouders eronder moet zetten.
Elias, (die door het gedrag van beide ouders geen moment kind mag zijn) en zijn broertje Johannes daarentegen zitten meteen verankerd in je hart. Hoewel mevrouw Eva de zachtheid zelve is en alleen maar goed wil doen voor Elias, heeft ze hem blijkbaar toch niet voldoende aangevoeld en dat zorgde in het laatste hoofdstuk bij mij voor pijnlijke ontroering en tranen.

Valentijn de Heer heeft met Beste mevrouw Eva een ontroerend en indrukwekkend verhaal geschreven dat de lezer nog lang zal bijblijven.

Meer recensies van Susanne Koster