Angstaanjagend realistisch

Susanne Koster 20 januari 2024
Slaves Dante 4 – Miriam Borgermans – Clavis Uitgeverij – 568 blz.

Reikhalzend heb ik uitgekeken naar dit achtste deel van de geweldige Slaves-serie. Zou dit boek weer net zo goed zijn als de andere delen? Kort en krachtig: Ja!

In 2559 is de wereld opgedeeld in 22 stadsdelen waarvan de meeste inmiddels vernietigd zijn door klimaatopwarming, wateroorlogen en War On Terror. De wereld wordt geleid door het Alfa Bastion en door het Algoritme van Alfa dat een overkoepelend beslissingsorgaan is met beslissingsmacht. Macht niet alleen over SLAVES maar ook over alle andere algoritmes wereldwijd. De mensheid bestaat uit Genoten, Vrijen en slaven. Slaven hebben meestal een verschrikkelijk leven, geen of heel weinig rechtsbescherming en volledig overgeleverd aan de grillen van hun Meester of Company. Ze zijn verplicht een halsband te dragen waarmee ze geïdentificeerd kunnen worden. Die halsband kan alleen verwijderd worden door onthoofding.
Alle delen gaan over twee slaven in het bijzonder, Raven en Dante, deel acht richt zich op Dante.

Na de aanval van giftige spinnen (Slaves Raven 7)gaat het niet goed met Dante. Niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk heeft hij betere tijden gekend. Hij heeft geen idee wie van de mensen om hem heen nog te vertrouwen is. Zelfs zijn beste vrienden wantrouwt hij, niet altijd terecht. Dat maakt het niet simpeler om een slavenopstand voor te bereiden. Dit alles onder het nietsvermoedende oog van zijn Meester Satu die de hoogste baas is en zijn uiterste best doet om door het algoritme gekozen te worden als enige mens die over alles zal regeren. Satu is echter niet de enige die dat wil, Zeus wil dat ook. Op de komende Nationale Feestdag zal het algoritme bepalen wie van hen beiden gekozen wordt. Dat is echter niet het enige dat er op die feestdag zal plaatsvinden, de opstand en daarmee de wraak van de slaven zal op die dag openbaar worden gemaakt.
Ondertussen lezen we in korte teksten tussen de hoofdstukken in dat Seamus vast zit in Colony en dat zijn moeder Cym bij zijn kredieten (geld) kan. Hoe lang kan dat goed gaan?
Dante weet zich inmiddels onmisbaar te maken voor Satu en krijgt daardoor veel vrijheden die hij telkens inzet ten behoeve van de opstand. Ondertussen speelt zijn drang om Raven te vinden en te redden hem parten. Zeker wanneer duidelijk wordt dat Raven ook een opstand aan het voorbereiden is.
Wanneer na diverse ongelooflijk spannende oorlogsperikelen en onderlinge strijd Raven en Dante elkaar tegen het lijf lopen op de Nationale Feestdag kan het niet anders dan ontploffen.

Zagen we in de voorgaande delen veel meer de lichamelijk ijzersterke Dante met af en toe een glimp van wat hem tot in de ziel raakt, in dit deel is dat andersom. Knap hoe geloofwaardig dit door de auteur is neergezet. Uiteindelijk blijkt zelfs de onverstoorbare sterke Dante ook maar een mens, ook Dante kan fouten maken.
Dante is op z’n best wanneer hij eindelijk weer mag vliegen hetgeen spectaculaire vliegscenes oplevert. Dante groeit in elk deel en gaat onder de huid zitten van de lezer.

Net als in de zeven voorgaande delen van Slaves zet Miriam Borgermans met een uiterst vaardige pen een ongelooflijk spannend verhaal neer dat je pas kunt wegleggen wanneer je de laatste letter hebt gelezen en alweer verlangend uitkijkt naar het volgende deel. Tegelijkertijd is dit een verhaal dat zomaar onze toekomst kan zijn. Dat is helemaal niet zo gek wanneer je bedenkt dat banken en multinationals steeds machtiger worden, soms haast ongemerkt. Hetzelfde geldt voor social media dat steeds vaker gebruik maakt van algoritmes, datacontroles en tegenwoordig ook A.I. Kijk alleen maar eens naar het voorbeeld van recensenten die door A.I. vervangen zijn bij het overkoepelend orgaan van de bibliotheken.
Als wij met z’n allen niet nú wat zuiniger zijn op onze aarde, dan komt de vernietiging van onze wereld steeds dichterbij. Dan zou Slaves zomaar werkelijkheid kunnen worden.

Susanne Koster

Meer recensies van Susanne Koster