Kindermisbruik versus enorme overlevingsdrang

Susanne Koster 28 november 2021
Rita groeit op aan de Amsterdamse Wallen in de roerige jaren vijftig en zestig. Haar moeder is prostituee. Ze mishandelt het meisje en verhuurt haar aan ‘dure meneren’, waaronder bekende sportlieden. ’s Nachts schudde haar moeder Rita wakker.

‘Er is iemand voor je. Trek je mooie jurk aan. Lief wezen, hoor!’, riep ze nog aan de andere kant van de deur.

Een jaar geleden recenseerde ik het eerste boek van Wieke Hart Strafkind – Gevangen bij de nonnen dat zij samen met Maria Genova schreef. Met Strafkind legden Hart en Genova een mensonterende geschiedenis bloot uit een groot deel van de katholieke kinder- en jeugdopvang die helaas tot 1972 heeft geduurd.

Eén van de kinderen die daarin voorkwam was Rita Sterkeboer met wie Wieke Hart nu haar tweede boek Lief wezen heeft geschreven. Ook Lief wezen vertelt een schokkend en dramatisch verhaal over een jong meisje dat door haar eigen moeder zwaar mishandeld wordt en daarnaast als kindhoer wordt aangeboden. Alsof dat nog niet erg genoeg is lezen we wederom hoe nonnen in kindertehuizen met kinderen omgaan, maar we lezen ook over de enorme overlevingskracht van Rita, haar liefde voor zelfs de agressiefste dieren (die bij haar als lammetjes zijn) en haar niet klein te krijgen positivisme.
Mijn volledige recensie kun je lezen op:

Meer recensies van Susanne Koster