Evolutieroman van een anti-held

Tamara 04 maart 2024
“Lessen” van Ian McEwan is een evolutieroman waarin we Roland Baines volgen van zijn naoorlogse kindertijd tot aan zijn hoogbejaardheid. Binnen deze tijdspanne van 90 jaar worden we niet enkel meegenomen in de persoonlijke gebeurtenissen van Roland, maar tevens in de belangrijkste wereldgebeurtenissen. De wederopbouw van een naoorlogs Engeland, de verdeling van Oost-en West-Duitsland, de val van de muur, de Brexit, Covid, …. Dat maakt dat er toch wel wat herkenningspunten zijn die een extra geven bij het lezen.

Het levensverhaal van Roland zelf nam me ook helemaal mee, een lach en een traan, en vooral heel veel twijfels en onzekerheid. Dat maakt hem eerder een anti-held, hij moddert maar wat aan, en doorheen het verstrijken van de jaren blijft hij hier zelf ook regelmatig bij stilstaan in de hoop tot een allesverklarend inzicht te komen. De grote vraag lijkt te zijn “Wat is de zin van het leven?” En meer specifiek: “Wanneer is een leven succesvol?” Naarmate Roland ouder wordt, wordt hij milder voor zichzelf en zijn omgeving, waarbij ook zijn rusteloosheid afneemt. Op het einde van het boek heeft hij voor zichzelf het antwoord op zijn vragen.

Met dit boek heb ik Ian McEwan ontdekt. Ik hou van zijn structuur en stijl, mooi proza en goed onderbouwde karakters. Erg genoten van dit boek.

Meer recensies van Tamara