Drie levens, één groot mysterie

thebooksofwonder 14 augustus 2020
Sinds kort ben ik redacteur/recensent voor de boekenkrant. Deze recensie kun je daarom ook vinden op boekenkrant.com!

Als Libby Jones op een dag een brief in de bus krijgt, verandert haar hele leven. Ze heeft van haar biologische ouders een groot huis geërfd in Chelsea. Wanneer ze naar hen onderzoek gaat doen stuit ze op een mysterie. Hebben haar ouders zelfmoord gepleegd of is er meer aan de hand? Langzaamaan onthult zich de waarheid over wat zich jaren geleden heeft afgespeeld in Chelsea.

In De mensen boven ons van Lisa Jewel lopen er twee tijdslijnen door elkaar: één in het heden en één aan het eind van de jaren tachtig. In de laatste volgen we het verhaal van Henry. Henry woont met zijn zusje en twee ouders in een groot luxehuis in Chelsea. Ze zijn rijk, maar op een dag veranderd hun hele leven op een manier die Henry nooit had zien aankomen. In het heden volgen we het verhaal van Libby Jones. Zij werd als baby aangetroffen in het huis in Chelsea, terwijl haar ouders beneden dood op de grond lagen. Als Libby 25 is en het huis erft, wil ze graag weten wat er is gebeurd met haar biologische ouders. Libby werkt voor een bedrijf dat dure keukens ontwerpt en woont in een kleine flat. Dat ze nu opeens miljonair is geworden, is voor haar moeilijk te bevatten. Als ze zich meer verdiept in de geschiedenis van het huis en haar biologische ouders begint ze te vermoeden dat de dood van haar ouders misschien toch geen zelfmoord was…
Daarnaast volgen we in het heden ook Lucy, waarvan pas later in het verhaal duidelijk wordt wat voor connecties zij heeft met de twee andere personages. Lucy heeft het niet gemakkelijk. Niet alleen heeft ze twee kinderen en een hond, maar is ze ook nog eens dakloos. Door viool te spelen komt zij aan geld, waarmee ze zichzelf en haar kinderen probeert te onderhouden. Tot het niet langer gaat, en ze een besluit maakt, zoals ze tegen haar zoon zegt: ‘Morgen gaan we naar je vader en dan wordt alles beter, dat beloof ik.’ Maar of dat nou een slim idee was?
Door de korte en vlotte hoofdstukken heb je het boek vrij snel uit. De schrijfstijl van Lisa Jewell is fijn om te lezen. De gebeurtenissen zijn duidelijk omschreven en ook het plot is goed uitgewerkt. De sprong tussen het verleden en heden zijn een leuke toevoeging aan het verhaal. De stukken uit het verleden zorgen ervoor dat je langzaamaan te weten komt wat zich heeft afgespeeld in het huis in Chelsea. Wie er voor de baby heeft gezorgd terwijl de ouders dood beneden lagen? Er hangen veel vragen en mysterie in de lucht, en dat maakt je nieuwsgierig naar de onthullingen. Veel van de plotwendingen zullen voor een grote thrillerlezer echter geen verrassingen zijn, waardoor er niet heel veel spanning zit in het verhaal. Desondanks is De mensen boven ons een vlot en vermakelijk boek dat je met al zijn drama even je eigen zorgen doet vergeten.

Meer recensies van thebooksofwonder