Iselin was bijna thuis

thebooksofwonder 11 december 2023
De negentienjarige Iselin Hanssen keert niet terug naar huis na haar hardlooptraining. Inspecteur Jakob Weber wordt belast met het onderzoek, samen met zijn nieuwe collega Noora Yun Sande. Kort na de verdwijning van Iselin raakt er nog een meisje vermist.

‘Iselin was bijna thuis’ begint vanuit het perspectief van een onbekend persoon die een misdrijf pleegt. Daarna wordt het verhaal verteld vanuit verschillende perspectieven, waaronder die van Jakob en Noora, de twee rechercheurs. Beide personages zijn interessant. Jakob heeft zijn vrouw verloren en Noora heeft iets heftigs meegemaakt waar je later in het verhaal achter komt. Daarnaast lees je ook vanuit het perspectief van Peder, een mysterieus personage waarvan het onduidelijk is welke rol hij speelt in het verhaal. Zoals eerder vermeld, lees je ook vanuit het perspectief van een onbekend persoon, wiens identiteit uiteraard onduidelijk blijft. Als je van verschillende perspectieven houdt en de frequente wisseling ervan, dan is dit boek iets voor jou. Persoonlijk vind ik het prettig om vanuit diverse perspectieven te lezen, omdat dat het verhaal een interessante wending geeft.

Het verhaal is geen enkel moment saai, waardoor je wil blijven doorlezen. De hoofdstukken zijn niet lang, en daar hou ik wel van. Daardoor leest het verhaal lekker vlot. Er zitten interessante plotwendingen in, alleen aan het einde van het verhaal blijft er wat onduidelijkheid over een bepaalde situatie.

De schrijfstijl van Ørjan Karlsson is goed, alleen de vertaling van dit boek had iets beter gekund. Het voelt alsof het rechtstreeks uit het Noors is vertaald, wat begrijpelijk is, maar het is niet helemaal goed vernederlandst. Een voorbeeld hiervan is dat "Google Maps" kort na elkaar op verschillende manieren wordt geschreven. Een beetje jammer, en ik hoop dat de uitgeverij dit meeneemt naar het tweede deel of misschien zelfs de herdruk. Voor de rest is 'Iselin was bijna thuis' een aanrader! Ik heb dit boek samen met @jufwillemijnopallstars gelezen, en we zijn allebei enthousiast!

Meer recensies van thebooksofwonder