Prima thriller voor de jeugd

Ton Jansen 12 november 2019
Zoals al eerder op deze site heb ik geschreven is het aantal jeugdthrillers -schrijvers enorm gegroeid. Of het komt door het succes dat Mel Wallis de Vries heeft in dit genre? Het is slechts een vermoeden. Omdat ik ervaar dat leerlingen - als ze toch moeten lezen - deze boeken dan als eerste pakken - begonnen aan de zoveelste. In dit geval het nieuwste boek van Tanja de Jonge. Gelukkig nu eens geen meiden in de hoofdrol, al blijkt wel dat de vermoorde een jongedame uit de brugklas is: Quinty. Het boek heeft een goed begin, je wordt gelijk het verhaal ingezogen. De verhouding tussen de twee broers is mooi uitgewerkt en de handicap van Lucas, die bij het vermoorde meisje zat, krijgt goed vorm. Een vorm van autisme, alhoewel dat begrip nergens wordt genoemd. Bij deze verhalen gaat het om de ontknoping en dat element is dik in orde. Natuurlijk, het is allemaal wat vergezocht, maar het gaat hier om fictie en de fantasie en verbeelding van de lezer te prikkelen. Daar is de auteur goed in geslaagd. Zal dit boek dan ook aanschaffen voor onze eigen bibliotheek. Het heeft de ingrediƫnten om echt uit de kast te komen. Nu maar weer op naar de volgende: het nieuwste boek, de thriller van Juultje van den Nieuwenhof getiteld ' After dark'. Voor de broodnodige variatie eerst een historische jeugdroman. IJzerkop).

Meer recensies van Ton Jansen