Het verhaal dat niet verteld mocht worden

Tuanbelanda1946 01 oktober 2023
Via Instagram volg ik Jeffrey Dral al enige tijd en kan daar zijn schrijfproces voor het boek goed volgen. Hij krijgt hierbij hulp en advies van een ervaren schrijver van jeugdliteratuur, de winnaar van de Gouden Griffel 2023, Edward van de Vendel. En dit is niet zomaar een boek. Liegen Zul Je is het persoonlijk verslag van een zeer ingrijpend deel van Jeffrey's leven.
Als jonge kunstrijder van net 16 jaar, die zichzelf en zijn geaardheid nog helemaal moet ontdekken, valt hij in handen van een schaatstrainer van tegen de 30 en zijn partner van 25. Hij gaat er heel naïef op in, maar daar wordt volop misbruik van gemaakt.
Het is ook moeilijk, seksuele gevoelens hou je niet tegen, maar hij voelt later eigenlijk zelf wel, dat dit niet geoorloofd is. Ondanks alle mooie, vergoeilijkende praatjes van die twee, die overkomen als een morele chantage.
En dan wordt die onzekerheid bij Jeffrey, zoals de hoofdpersoon ook heet, steeds groter. Maar ben ikzelf dan niet schuldig? Ik vind het fijn, maar als ik stop zeg, doen ze dat niet.
En zo is dit een aangrijpend verhaal over seksueel misbruik van mannen met overwicht over een onervaren minderjarige. Hoe zoiets in de praktijk gaat en het langzaam doorgaat, totdat Jeffrey ouder wordt en voor zichzelf opkomt. Maar dan is het kwaad al geschied. Hij voelt zich voorgoed waardeloos, vies en onzeker.
Je kunt het aan niemand kwijt en dat is meteen het belangrijkste thema, liegen zul je tegen iedereen en je staat er helemaal alleen voor!
Jeffrey schrijft zo goed, dat je steeds wil uitroepen: Ik zou je willen beschermen. Je komt echt heel dichtbij de hoofdpersoon.
Therapie helpt hem na jaren gelukkig weer overeind, maar de krassen op zijn ziel gaan nooit meer weg. Ook het jarenlang schrijven aan dit belangrijke boek heeft voor hem helend gewerkt.
Zijn wens is, dat er anderen zullen zijn, die kunnen leren van zijn ervaringen. En weten: Het is jouw schuld helemaal niet, zij hebben jou dit aangedaan!

Meer recensies van Tuanbelanda1946