Het gaat er niet echt om prachtig, sexy, getalenteerd of rijk te zijn....

Tuanbelanda1946 10 september 2021
Fluwelen Woede verscheen in Los Angeles in 2005 als Velvet Rage en is nu (2019) in het Nederlands vertaald. Bij een herdruk heeft Alan Downs er nog een persoonlijk hoofdstuk aan toegevoegd over zijn omgang met het gegeven dat hij Hiv-postief bleek te zijn.

Op de cover van het boek Fluwelen Woede staat de aanbeveling van Alex Klaasen: ""Fluwelen woede is mijn nieuwe bijbel geworden" Dat belooft wat! Ook alles wat je er zo af en toe over leest, geeft aan dat het onderwerp "De fases in het leven van een gay man en de aanwijzingen om daar ongeschonden doorheen te komen" mij wel moeten boeien.
Op de achterflap: "Fluwelen woede is een krachtig en baanbrekend werk dat een essentiƫle rol speelt in het publieke debat over homocultuur. Een boek dat het leven van (jonge) homoseksuele mannen voorgoed zal veranderen." Toe maar!

Het tegendeel is waar. Nergens in het boek kan ik me herkennen. Bij ieder hoofdstuk denk ik: Maar waar ben ik dan?
En dan komen we direct aan hetgeen er aan dit boek ontbreekt: Het is zo gebaseerd op Amerika en de prachtige, sexy, getalenteerde en vooral rijke kringen, waar de klinische psycholoog Alan Downs zich in bevindt. Alle voorbeelden uit het boek, gelijk de meest lezenswaardige stukken, gaan over stellen, die of voldoen aan de voorwaarden of hebben er aan voldaan en nu met de brokken zitten. Nergens is het algemeen herkenbaar, hoezo "voorgoed veranderen"?
Globaal zijn er natuurlijk wel raakpunten, maar om nou te zeggen dat het een handleiding zou moeten zijn om onbeschadigd door een coming- out te komen, dat is echt teveel eer. "Confettiregen" van Splinter Chabot zou daar eerder en beter toe kunnen dienen.

Echt het meest lezenswaardige stuk in het hele boek is het prachtige inleidende stuk van Nicolaas Veul. Ook hij geeft aan dat lang niet iedereen zich in dit boek zal herkennen, het is vaak teveel toegespitst op Amerika. Maar toch is het voor hem een kompas om er mee op zelfonderzoek te gaan. Fijn, maar die ervaring heb ik dan niet. Om te weten hoe het voor jou werkt zou je het ook moeten lezen. Mijn exemplaar kun je daarvoor krijgen, het is niet iets dat ik wil herlezen.

Meer recensies van Tuanbelanda1946