Prachtig maar moeilijk te lezen verhaal.

Vanessa Geensen 29 januari 2020
De Stenenhemel is het derde deel in de serie over de Gebroken Aarde. Het verhaal behoud de schrijf stijl van de Obeliskpoort en het Vijfde seizoen. De zinnen lezen niet vloeiend, doordat ze wat lang zijn en een afwijkend ritme hebben. Je moet hierdoor met aandacht lezen. Het boek begint met een korte herinnering aan de gebeurtenissen die zijn geweest, maar gebruikt hierbij veel onbekende woorden die gebruikt zijn in voorgaande delen. Dit derde deel is dus niet als losstaand verhaal te lezen.
Dit boek is een goede afsluiting van het verhaal van Essun en Nassun. De wereld en de verhaal lijnen zijn uniek in opzet en het einde is mooi beschreven. Het verhaal geeft je het gevoel dat dit in onze verre toekomst afspeelt, eentje waarbij we niet zuinig met onze wereld zijn omgegaan.
De boeken zijn niet makkelijk te lezen. Het verhaal vereist je aandacht, anders verdwaal je erin en raak je het spoor bijster, maar voor de geoefende lezer is dit een prachtig epos. De unieke wereld en de prachtige verhaal lijnen verdienen het eigenlijk om gelezen te worden.
Deze trilogie is voor de lezer die van een uitdaging houd, een prachtig maar complex verhaal.
Dit boek geef ik ondanks de prachtige inhoud 3 sterren. Het lezen met aandacht zorgt ervoor dat je minder in het verhaal gezogen wordt, waardoor het boek moeilijker tot leven komt.

Meer recensies van Vanessa Geensen