Een opmaat naar verdere avonturen

Vanessa Geensen 26 december 2021
De vloek van de kraaientoren is een eerste deel van een reeks geschreven door Michelle Harrison. Het is een spannend verhaal over drie zusjes, magische voorwerpen en een vloek. Elementen die vaak voorkomen in jeugdboeken, maar in dit verhaal hun eigen unieke toon hebben gevonden waardoor het verhaal origineel blijft.

De schrijfstijl is goed te lezen er zijn geen moeilijke zinnen en woorden. Hoewel het een jeugdboek is, is dit boek ook leuk voor volwassenen te lezen. Hoewel de omslag van het boek kleurrijk en een vrolijke noot heeft, speelt het verhaal zich af in een meer grijze, miezerige en melancholische omgeving waardoor het verhaal wat donker is. De lichte, vrolijke elementen zijn er wat weinig om het mooi in balans te brengen.

De magie, de wereldbouw, de vloek het zat allemaal degelijk in elkaar. Het einde was een verrassing, vaak is dit soort eindes een goedkope manier om het verhaal te beëindigen maar dat is hier niet het geval. Het staat in dienst van het verhaal en de delen die nog komen gaan. Want hoewel het einde de verhaal lijnen van dit boek mooi afrond, maken de gevolgen van dit einde je nieuwsgierig naar de volgende delen.

De vloek van de Kraaientorren is een degelijke opmaat naar verdere prachtige avonturen en krijgt vier sterren van mij.

Meer recensies van Vanessa Geensen