Een reis over familieverplichtingen en jezelf vinden

Verelien 12 februari 2024
In het kort:
Het boek gaat over Lonne. Lonne laat op haar 18e haar heksenfamilie achter zich en bouwt een eigen leven op. Tot 6 jaar later haar oudste zus overlijdt en zij terug moet komen om de magische krachten te erven.

Recensie:
Een boek wat zich in Nederland afspeelt vol met heksen en demonen. Een realistische wereld met een vleugje magie, die niet-magische mensen niet kennen. Zou deze stiekem toch bestaan?

Ik heb genoten van het boek. Het boek begint al meteen spannend, waardoor je nieuwsgierig bent naar hoe het verder gaat lopen. Lonne moet terug naar haar familie die ze al 6 jaar niet gesproken en gezien heeft en heeft weinig zin om weer terug te komen in hun magische wereld. Op haar reis in het boek, zie je ook hoe Lonne zich ontwikkeld. Voor mij was het ook een reis voor Lonne om zichzelf te leren kennen en te vinden. De eerste stap was het weggaan, maar door terug te komen en voor zichzelf op te komen ontdekt ze ook wat ze miste in haar nieuwe leven zonder magie. Ze leert daarnaast haar familie ook beter kennen en met andere ogen te zien. Lonne komt ook voor meerdere moeilijke keuzes te staan. Ik denk dat ze ook op een realistische manier een familie heeft beschreven. Het is niet altijd koek en ei bij iedere familie en je hebt nou eenmaal veel verschillende karakters, die regelmatig kunnen botsen. Of op een bepaalde manier hun emoties uiten, die niet begrepen worden tot je ouder bent.

Marleen heeft een hele fijne schrijfstijl. Het boek leest vlot en makkelijk weg, ik heb het in drie dagen uitgelezen. Het is een urban fantasy, waardoor het boek grotendeels in onze wereld afspeelt. Hierdoor is er weinig worldbuiling in het boek, de worldbuilding krijg je vooral zodra we de onderwereld in duiken, de wereld van de demonen en Lucifer. Het is ook een verademing om eens een keer een fantasyboek te lezen met namen die je wel kan uitspreken, ipv namen die je kortsluiting geven. Wat mij betreft is dit boek perfect voor de beginnende fantasylezer, maar ook zeker leuk voor degene die meer fantasy gelezen hebben.

Ik heb het boek met veel plezier gelezen. Op een avond wilde ik het eigenlijk net wegleggen, maar toen gebeurde er iets en moest ik natuurlijk verder lezen.. Voor mij was een ding in het verhaal wel al redelijk duidelijk, vrij in het begin van het boek. Al bleef ik wel een beetje twijfelen, uiteindelijk klopte mijn gevoel. Op het einde van het boek, vond ik het jammer dat het afgelopen was. Ik had nog net iets meer willen lezen (wie weet schrijft Marleen ooit een deel 2). Ik heb het boek om deze redenen uiteindelijk 4 sterren gegeven.

Ben je een beginnend fantasylezer, hou je van heksen en demonen of urbanfantasy? Ga dit lezen. Wil je een keer wat minder ingewikkelde fantasy lezen? Ga dit lezen. Wil je meer van Nederlandse bodem lezen? Ga dit lezen! Ik heb van het boek genoten.
Dank je wel Marleen dat ik dit boek mocht ontvangen in ruil voor een review!

Meer recensies van Verelien