Lezersrecensie

Een heerlijk zomers verhaal met belangrijke thema's

Verelien 11 juni 2024
Vanavond bij de rivier is een boek dat verteld wordt vanuit de tiener Jay. Jay heeft het niet makkelijk. Vorig jaar hebben ze de vakantie over moeten slaan omdat zijn vader Covid kreeg en vanaf daar ging het bergafwaarts. Vader werd niet beter, bedrijf ging over de kop en geldzorgen kwamen erbij. Desondanks gaan ze dit jaar wel naar hun vaste vakantieplek. Jay is zenuwachtig zijn vrienden weer te zien doordat hij ze het jaar ervoor niet gezien heeft.

Elin heeft een prettige schrijfstijl en ik denk dat bijna iedereen er nagenoeg doorheen vliegt. Ik begon heel enthousiast aan het boek en dacht dit lees ik zo uit, maar op bladzijde 10 rolde er al tranen over mijn wangen. Hoe herkenbaar zijn de dingen waar de vader van Jay mee worstelt, de klachten die hij heeft. En natuurlijk het gevoel van tekort schieten naar je omgeving.

Doordat het verhaal alleen vanuit Jay verteld wordt zie je vooral de worstelingen van Jay met de plotselinge armoede, de vele veranderingen en een vader die ziek is, bijna niks meer kan en misschien nooit meer beter wordt. Dat maakte mij nog emotioneler. Als iemand die zelf long covid heeft, voel ik me ook regelmatig een last voor mijn omgeving en zeker voor mijn partner die ik niet alles kan geven wat hij verdiend. Laat staan dat je een of meerdere kinderen hebt die je niet meer kunt geven wat ze verdienen. Of waarmee je niet meer alles kunt doen zoals van tevoren. Het is dan ook heel logisch hoe Jay hierop reageert. En ik ben heel blij dat er nu al een boek is waarin dit aanbod komt. Ik denk dat dit boek zeker kinderen kan helpen die zelf een ouder hebben die long covid of misschien zelf een andere chronische ziekte heeft, om zo hun eigen struggles te herkennen.

Ik leefde enorm mee met Jay. En het was ook heel cute om te lezen over zijn eerste liefde. Het boek gaf een heerlijk zomers gevoel en een goede weergave van hoe het is om op een Franse camping te staan. Ik kreeg zelf ook zin om weg te gaan.

Kortom het is een boek met belangrijke thema's die vooral vanuit het perspectief van een tiener verteld en gezien worden. Een boek dat helpend kan zijn voor kids die met een of meer van deze problemen worstelt. En bovenal een heerlijk geschreven boek, perfect voor de zomer of wanneer je even behoefte hebt aan vakantiegevoel.

Bedankt Elin dat je een boek hebt geschreven waarin long covid ook een kleine rol heeft gekregen.
Bedankt uitgeverij Leopold voor dit recensie exemplaar.

Meer recensies van Verelien

Gesponsord