Eerlijk en ontwapenend

VerhalenPost 18 januari 2024
In dit debuut van de jonge Palestijnse schrijfster Shada Mustafa (1995) reflecteert zij in korte fragmenten op haar leven tot nu toe. Ze kijkt terug op haar jeugd, haar verhouding met haar vader en met haar moeder, haar studie in Beiroet en haar eerste grote verliefdheid. Eerlijk en ontwapenend vertelt ze over confrontaties tussen mensen die pijn doen en schade veroorzaken, over haar gevoelens, twijfels en spijt. Grote vragen als: waar ben ik thuis, bij wie ben ik veilig en wat kan ik achter me laten, komen op een ongedwongen manier aan de orde. Mustafa brengt op een subtiele manier de bezetting van Palestina aan de orde omdat haar moeder in Ramallah woont en haar vader in Oost-Jeruzalem en zij en haar broer en zus elke keer het drukke en gevaarlijke checkpoint bij Qalandia moeten oversteken om op bezoek te gaan bij een van de ouders. Dit checkpoint symboliseert ook de verwijdering tussen de ouders en het loyaliteitsconflict van de kinderen.

Meer recensies van VerhalenPost