Prikkelend

Deze recensie verscheen eerder op Veronique's Boekenhoekje

De cover van ‘Oscar’ is prikkelend. Letterlijn en figuurlijk. Het is een cover die door zijn eenvoud zal opvallen. Het begin is spannend en het triggert je. Het maakt je nieuwsgierig naar meer.

Het verhaal begint direct. Er is geen ruimte voor een langzame opbouw en het verhaal op je gemak leren kennen is er zeker niet bij. Je wordt direct in het verhaal gegooid. Het is vanaf de eerste pagina spannend.

Er zijn verschillende verhaallijnen. Het hoe en wat ga ik je niet verklappen, maar ik kan je wel iets vertellen over Ilse. Zij is de moeder van Oscar en ze is apart. Iets anders kan ik het niet noemen. Ik kan mijn vinger er bij haar niet op leggen. Ze laat sowieso niet het achterste van haar tong zien. Haar persoonlijkheid geeft wel het mysterieuze tintje aan het verhaal. Zonder haar was het verhaal minder geweest. Ze heeft een belangrijke rol. De namen van de andere personages en de relaties onderling gooide ik regelmatig door elkaar. Het duurde even voor ik de relaties onderling goed had. Hierdoor snapte ik soms bepaalde wendingen niet. Ik moest het dan nog een keer lezen, om er uiteindelijk achter te komen dat het verdomd goed in elkaar zit.

De stijl van Yvonne Franssen is vlot. De spanning wordt zorgvuldig opgebouwd. Eigenlijk moet het verhaal gewoon uit, omdat je wilt weten hoe het allemaal zit.

En dan nog even over het einde. Ik ga niks weggeven, maar je krijgt echt nog even een trap na. Heerlijk! Het is een goede afsluiting. Ik houd ervan!

Meer recensies van Veronique Janssen