Een dikke aanrader

laverblad stond al een hele tijd in onze kast en stond ook al sindsdien op mijn tbr-lijst, maar er kwamen steeds weer boeken tussen. Nu werd het echt de hoogste tijd, en nu vraag ik me af waarom heb ik in hemelsnaam zolang gewacht om hem te gaan lezen. Hij is echt steengoed.

Van te voren was ik een beetje huiverig dat de nadruk op het zakenleven zou liggen, maar dit valt heel erg mee.

De proloog begint meteen spannend. Als Zorah 5 jaar is wordt haar moeder met een bijl vermoord. Hierdoor word ik meteen nieuwsgierig naar het verdere verhaal en ik kan niet meer dan de pagina heel snel om slaan. Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit Zorah en Roelant. Het verhaal is opgedeeld in vijf delen. Aan het eind van de eerste vier delen volgt een intermezzo. Hierin lees je over contact tussen de tegenstanders. En iedere keer als ik denk dat ik weet hoe het in elkaar zit, komt er weer een plotwending, die me weer laat inzien dat ik compleet verkeerd zit.

De hoofdpersonages Zorah en Roelant zijn ontzettend goed uitgewerkt en vooral voor Zorah heb ik meteen een zwak. Ze heeft de moord op haar moeder nog steeds niet verwerkt, maar ondanks dat is ze wel strjjdvaardig. Het is niet alleen spanning wat de klok slaat ook de liefde en alle strubbelingen die daar bij komen kijken komen voldoende aan bod.

Klaverblad heeft de Schaduwprijs 2021 gewonnen en dat is volkomen terecht. Gelukkig hoef ik niet lang te wachten op het vervolg, want 11 januari komt ‘Het kleinste kwaad’ uit en ik kijk er naar uit om hem te gaan lezen.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes