Een kort verhaal laat een diepe indruk na

Wendy 23 maart 2023 Hebban Team
Lize Spit (1988) auteur van twee literaire meesterwerken ‘Het smelt’ en ‘Ik ben er niet’ kreeg dit jaar de kans om het boekenweekgeschenk te schrijven. En wat een kleinood en literair hoogstandje is het boekenweekgeschenk! De eerlijke vinder is een klein verhaal van 91 bladzijden, maar laat een diepe indruk na.

*Jaren ’90: De 10-jarige Jimmy is verzamelaar in wording, niet zomaar een verzamelaar, hij maakt er een erezaak van om de eerlijke vinder te zijn. Jimmy woont alleen met zijn moeder, vader is vertrokken nadat hij heel wat mensen heeft opgelicht. Wanneer Tristan, zoon van een gezin van Kosovaarse vluchtelingen in zijn klas terecht komt, groeit er een mooie vriendschap tussen Jimmy en Tristan. Waar Jimmy zich druk maakt in het verzamelen van flippo’s, wordt Tristan achtervolgd door zijn eigen trauma’s. Wanneer het gezin van Tristan te horen krijgt dat ze niet in België kunnen blijven, is er een plan. Een plan waar Jimmy de hoofdrol mag spelen.

Wat een verhaal, vanaf de eerste zinnen geraak je in de ban van dit knap staaltje literatuur. Lize Spit heeft zich reeds bewezen met twee kleppers, toch in een beperkt aantal zinnen blijkt haar pen ook te raken. Jimmy kruipt bij de start onmiddellijk in het hart van de lezer, zin na zin krijg je een breder beeld van dit kwetsbaar ventje. Toch blijft het hier niet bij, de pen raakt gevoelige thema’s zoals post traumatische stress en vluchtelingenpolitiek aan. Een ervaren pen gevuld met wondermooie metaforen en prachtige vergelijkingen zonder dat het geheel zweverig aanvoelt.

‘De deur naar Tristans verleden stond onbewaakt open, een kleine duw zou volstaan om er recht in te stappen en rustig rond te snuffelen, maar iets weerhield Jimmy ervan.’

De eerlijke vinder zal menig lezer kunnen bekoren en Lize Spit zet hier zeker haar eigen stempel in het thema ‘Ik ben alles’.

Meer recensies van Wendy