Niet zomaar spannende verhalen over katten

Wendy Wenning 15 september 2020
Deze nieuwe serie, waarvan Het Zonnepad het eerste deel is, is een prequel en een perfecte introductie voor nieuwe lezers van Warrior Cats. Dit langverwachte verhaal verteld over de oorsprong van de Clans.

Alweer een tijd geleden, ik weet nog dat dit in 2009 was, viel mijn oog op het boek De wildernis in, deel 1 van de Warrior Cats. Dit kwam mede door de cover. Naast mijn passie voor boeken heb ik ook een passie voor katten en spaar veel dingen met afbeeldingen van katten. Maar ook in de boekenkast is de passie zichtbaar, en staan er uiteraard boeken over en met katten. Inmiddels wordt de verzameling van de Warrior Cats gestaag uitgebreid, de covers alleen al zijn zo mooi dat ze niet te weerstaan zijn, maar op de een of andere manier kwam ik er maar niet aan toe de boeken te gaan lezen. En toen bracht de postbode Het Zonnepad en Donderwolken, de eerste twee delen van een nieuwe serie. Een serie die gelijk gelezen kan worden omdat het een prequel is en alles zich afspeelt voor De wildernis in.

“Grijze vleugel was zich bewust van een moment van verdriet. Hij besefte dat deze plek niet zo perfect was als ze hadden gehoopt, of toen ze net de heide bereikt hadden na het oversteken van het donderpad, maar in de stortregen had niemand zin om nog verder te reizen.“

We zijn hier … we moeten er maar het beste van maken.

Na bovenstaande intro is er een lijst met de namen van de bergkatten en daarbij een omschrijving van hoe ze eruit zien. De proloog van Het Zonnepad maakt duidelijk dat er op de plek waar alle bergkatten nu verblijven te weinig voedsel is voor iedereen en dat er iets moet gebeuren. Vooral de oude katten in de groep zijn vel over been. Als de stamheler Steenspreker in haar dromen een boodschap doorkrijgt, over een betere plek, spreekt ze de katten toe. En ze geeft aan dat er voor diegenen die de moed hebben de reis te maken, er een andere plek wacht. En zo besluit een gedeelte van de katten weg te gaan en die nieuwe plek te zoeken.

De beeldende en levendige schrijfstijl is gelijk al voldoende om je het verhaal in te trekken om daarna ook niet meer los te laten. De verwachting was dat de namen van de katten weleens een struikelblok konden zijn, maar dit bleek totaal niet het geval te zijn. Wel veel namen, maar daarvoor is zo nodig het lijstje voorin. Het verhaal zelf heeft veel in zich. Spanning maar ook veel emotie en alles is zo uitgewerkt dat het lijkt alsof je middenin het geheel staat en alles van dichtbij meemaakt. Een verhaal dat gaat over doorzettingsvermogen, naastenliefde maar ook verwijdering en territoriumdrift.

“De hartverscheurende kreet van een pijn lijdende kat overstemde zijn waarschuwing. De volgende hartslag barstte de holte uit in gekrijs en geweld.“

De tocht naar de betere plek zorgt voor vele spannende momenten, maar er zijn ook wel verdrietige momenten. Soms moest het boek even weggelegd worden om even te bekomen. Voor een jonge lezer, die zich snel dingen aantrekt, kunnen een aantal fragmenten misschien iets te heftig zijn. De filmische wijze waarop alles wordt beschreven maakt dat het intens binnenkomt. De vraag die hierbij wel opkomt is waarom er rondom de Warrior Cats (nog) geen film of serie gemaakt is. Ik heb in ieder geval genoten, het boek was binnen no time uitgelezen. Heel binnenkort staat Donderwolken op de planning en ik ben van voornemen om zeker één keer per maand een boek van Warrior Cats op te pakken. Deze katten hebben nu al een grote plek in mijn hart veroverd terwijl het avontuur nog maar net is begonnen…

De boeken uit de serie Warrior Cats zijn niet zomaar spannende verhalen over katten, het zijn verhalen met inhoud …

Meer recensies van Wendy Wenning