Niet helemaal overtuigd

wendyvd 04 april 2024
Een persoonlijk verhaal van Evi Hansen, over haar moeder, bij wie de kanker terugkomt en die uiteindelijk kiest voor euthanasie. Het is een mooie reis samen, en dit boek is tevens een eerbetoon aan haar moeder. Het is mooi als je op zo’n manier samen naar je einde kunt gaan.

Het luisterboek wordt door Evi voorgelezen, wat het zeker een meerwaarde geeft. Bovendien heeft Evi een prettige stem om naar te luisteren.

Toch raakte haar verhaal me niet altijd, en ik heb er nog niet de vinger op kunnen leggen waarom dat zo is.
Ik heb alleszins wel even de wenkbrauwen moeten fronsen, toen Evi het had over de vijf fasen van het rouwproces, van Kübler-Ross. Dit model is ondertussen al wat achterhaald, maar dan vooral omdat het vaak verkeerd geïnterpreteerd wordt, namelijk als opeenvolgende fasen, terwijl het niet zo bedoeld is. En op die verkeerde manier komt het ook over in dit boek (op mij toch).

Een mooie aanvulling op het boek is trouwens de aflevering over Arlette in het tv-programma Het laatste portret, waarin ze geportretteerd wordt door Lieve Blancquaert.

Graag geluisterd, maar toch niet helemaal overtuigd.
***(*)

Meer recensies van wendyvd